1.

1. Bevezetés

Megszámlálhatatlan kutatás létezik és kiemelkedő figyelem irányul az egészséges személyiségünkhöz, egyedfejlődésünkhöz szükséges feltételek minimum követelményeinek pontos meghatározására, és elérésének módjára. Fejlődési szakaszaink bármelyikét tekintve azonban bátran kijelenthetjük, hogy a latin mondás beigazolódásához „Mens sana in corpore sano”- ép testben ép lélek- eléréséhez, bizony sok alapvető feltételen kívül a játékra is szükségünk van, testmozgás, örömszerzés vagy csak kikapcsolódás céljából. A gyermekévekben a játék a leg hangsúlyozottabb, hiszen a jól megválasztott és vezetett foglalkozás a gyermekekkel megismerteti jogaikat, kötelességeiket. Az elsajátított játékelemek és ezek gyakorlásával, szabályismeretek megismerésével és betartásával, viselkedési normákat, erkölcsi értékeket alapozhatunk meg. Sokáig lehet vitatni a játéktevékenységek felosztását és különböző szempontok szerinti elemezését, kategorizálhatjuk fizikai vagy szellemi aktivitás szerint, de nekem nem ez a célom. Jelen leírásban szempontjaim érdekes, játszható játékok összegyűjtése, amelyek fejlesztenek, szórakoztatnak, életünket izgalmassá teszik. Tehát szándékomban áll olyan játékgyűjteményt összeállítani, mely nem feltétlen a hagyományos testnevelési és népi játékokra épül, hanem más népcsoportok, más népek kedvelt főként gyermekkorban űzött játékait ismerteti. A játékok leírásában szem előtt tartom a magyarországi, általánosítható lehetőségeket elérhető közeget, és eszközöket. Összealításommal továbbá szeretnék hozzájárulni a mindennapos testnevelésórák, játékos, sport foglalkozások anyagainak színesítéséhez. Az eredeti játékok ismertetése szabályaitól eltérve, a mindennapi testnevelés lehetséges színtereinek megfelelően átalakítva kerülnek leírásra. A játékok szabályleírása néhol pontatlannak tűnhet, de valójában nem azok, hanem szándékosan teret hagytam a szabad megoldásoknak.

  Tartalomjegyzék Következő fejezet »