1.

1. Bevezetés

A kosárlabdázás csapatsport. Mint minden ilyen sportban, a kosárlabdázásban is igaz, hogy a játékosok viselkedése, véleménye alkotó hatással vannak egymásra. A közös cél csoportképző impulzus, fő motívuma a győzni akarás. A játékosok nem cselekedhetnek saját belátásuk szerint, hanem együtt, közösen kell tevékenykedniük a cél elérése érdekében. Egyensúlyba kell helyezniük az egyéni felelősséget a csapatjátékkal. Ez ugyanakkor segít az egyéni képességek kibontakozásában, a stratégiai gondolkodás fejlődésében éppúgy, mint a gyermek, majd játékos társas pozíciójának erősítésében.. A testnevelő tanár feladata, hogy a gyermekek megértsék a játék szellemét, a csapatjáték működését, hogy a testnevelés óra keretein belül tanult technikai és taktikai elemeket egymásra építve megfelelően alkalmazzák azokat a kosárlabda játék közben. A pozitív légkör megteremtése, a szórakozás – tanulás párhuzamba helyezése, a játékos mozgástanulás egy hatékony eszköz a testnevelő tanár kezében. Ha ezeket tudatosan, a motiváció és a mozgásöröm fenntartása céljából használja, folytonosságot és elkötelezettséget eredményezhet a gyermekben a további mozgástanulásra, mozgáskultúrájának bővítésére (Buceta, 2010.). A mini kosárlabdázás egy alapkő a sportág mozgásanyagának és játékfilozófiájának megismerésére, mely motivációs bázist biztosít a felsőbb évfolyamokon történő kosárlabda oktatáshoz. Ha sikeres az érdeklődés felkeltése és fenntartása a sportmozgás iránt, akkor annak tartalma, értékei közelebb viszik a tanulót az egész életen át tartó testmozgási igény kialakításához, az általános személyiségfejlesztéshez, a mozgáskészségek, motoros képességek, emocionális készségek, egyéb ismeretek, szokások fejlesztéséhez (NAT, 2012.). A fejezet bemutatja a mini kosárlabdázás és az arra épülő kosárlabda oktatás alapelveit. Elméleti és gyakorlati ismeretet ad a játékban alkalmazott alapvető technikai elemek pontos, a célnak megfelelő végrehajtási módjáról, általános hibalehetőségeiről. A fejezetben taglalt egyszerű példa gyakorlatok és játékok bővítik az oktató ismereteit, segítik a testnevelés óra változatosabbá tételét.

  Tartalomjegyzék Következő fejezet »