5.

5. Labdavezetések technikája és oktatása

Labdavezetés: a szabályok előírásait figyelembe véve, labdával a kézben nem szabad futni. Ezért a labdát a földhöz nyomjuk. Ez az egyetlen módja a labdával történő helyváltoztatásnak a két lépéses szabály mellett. Két kézzel a labdát vezetni nem lehet, csak egy kézzel, vagy az egyik kéz után a másikkal. A labdavezetés különféle változatainak alkalmazását meghatározza a védőjátékos közelsége, a játékos szándéka, a játéktéren elfoglalt helye.

Tantervi követelmények:

5-6. évfolyam: Magas, középmagas, mély labdavezetés helyben és haladással, mindkét kézzel. Labdavezetéses feladatok.

7-8. évfolyam: Labdavezetés félaktív, aktív védővel szemben játékos formában. Labdavezetés közben cselezés.

9-12. évfolyam: Labdavezetés különböző testhelyzetekben. Fokozódó lendületben, magasságban, távolságban csökkenő hibaszázalékkal végrehajtott technikai elemek. Új variációk a már megtanult technikákkal kisebb taktikai egységekbe ágyazottan.

Labdavezetés technikája: a hangsúly azon van, hogy nem a labda vezeti a játékost, hanem a játékos a labdát. A labda feletti kontroll a legfontosabb dolog a labdavezetésnél.

Labdavezetés helyben: vállszéles terpeszben, mikor a vállak előre néznek, vagy enyhe harántterpesz állásban a labdafedezés miatt. Mindkét esetben a térd hajlított, a játékos tekintetét a gyűrűre szegezi, fejét felemeli. A labdavezetés térdmagasságban történik, de minimum csípőmagasság alatt, a labda a boka mellett érinti a talajt. A leütésben az egész kar részt vesz, amely pumpáló mozgást végez közel a testhez, így a labda a testtel is fedezve van. A labda emelkedésének holtpontja előtt a labdát már kézzel érinthetjük, majd ujjunkkal, ujjpárnákkal, csuklóval és alkarral, vállal, csuklómunkával nyomjuk talajra, miközben a másik kéz fedezi azt (5.1. video).

5.1. videó


5.1. video

Labdavezetés mozgás (futás) közben: történhet mély, vagy magas labdavezetéssel. A mély labdavezetés egy biztonsági labdavezetés, mikor közel a védő. Ebben az esetben a labda könnyebben irányítható, cselezéseknél, betöréseknél, ritmusváltásoknál a mélyebben fekvő súlypont miatt jól alkalmazható. A játékos tekintetét a gyűrűre szegezi, fejét felemeli. A labdavezetés csípőmagasság alatt történik a test mellett. A leütéstben az egész kar részt vesz a helyben történő labdavezetéshez hasonlóan. Ugyanúgy csak az ujjakkal, ujjpárnákkal kell a labdához érni, a másik kéz fedezze a labdát (5.2. video).

5.2. videó


5.2. video

Magas labdavezetés akkor történik, amikor a támadónak hosszabb távon, nagy sebességgel van lehetősége a kosárra törni, vagy egészpályás labdavezetésnél nagyobb lépéshosszúsággal fut. A játékos tekintetét a gyűrűre szegezi, fejét felemeli. A labdavezetés csípőmagasság felett történik, miközben a játékos a labdát a test előtt próbálja előre tolni, a nagy futósebessége miatt. A leütésben az egész kar részt vesz, a labdát emelkedésének a holtpontjánál érintjük csak az ujjakkal, ujjpárnákkal (5.3. video).

5.3. videó


5.3. video

Leggyakrabban előforduló hibák:

  • Merev kéztartás, ütögeti a labdát, vagy csak csuklóból pumpálja.
  • Nem elég erőteljes a leütés, a labda nem pattan fel a talajról a megfelelő magasságig.
  • Tenyérrel vezeti a labdát.
  • A tekintet a labdára irányul, a fej a talaj felé szegeződik.
  • Nincs labdafedezés.
  • Helyváltoztató labdavezetésnél a labda elmarad a test mögött, elhagyja a labdát.
  • Fej magasságban történik a labdavezetés.

Oktatása: fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a labdavezetést nem csak a játékszabály betartása végett alkalmazzuk. Ezzel a technikai elemmel a játékos célja lehet a védőkkel szembeni előnyszerzés, a kosárra törés, mások helyzetbe hozása. A labdaérzék kialakítása már a legfiatalabb korban elkezdődik. A labdavezetéses gyakorlatokkal, a koordinációs képességek, a labdaérzés fejlesztésében az egyik legfontosabb feladat. Oktatását érdemes a helyzetváltoztató labdavezetéssel, ügyességi gyakorlatokkal kezdeni, majd erre építeni a helyváltoztató labdavezetést. Nagyon hangsúlyos a kétoldalúság, vagyis a gyermek mindkét kezével gyakorolja a labdavezetést. Alapelv, hogy a labdát mindig a védőtől távolabbi kézzel ütjük le, vezetjük.

Gyakorlatok:

Labdavezetés helyben

  • Vállszéles terpeszállásban, egyik kézzel a test mellett, térdmagasságig.
  • Vállszéles terpeszállásban egyik kézzel a test mellett, a labda visszapattanásának magasságát váltogatva (mély, középmagas, magas).
  • Vállszéles terpeszállásban egyik kézzel a test mellett 3 leütés, majd test előtti keresztátütés a másik kézbe, váltogatva.
  • Terpeszállásban labdavezetés az egyik láb körül, csak az egyik kéz érintésével.
  • Terpeszállásban labdavezetés a lábak körül nyolcas alakban.
  • Zártállásban labdavezetés a lábak körül.
  • Harántterpeszállásban egyik kézzel a test mellett, térdmagasságig.
  • Harántterpeszállásban labdavezetés előre-hátra („hintáztatás”).
  • Harántterpeszállásban folyamatos lábak közötti átütés (először segítő leütésekkel).
  • Zártállásban folyamatos hát mögötti átütés (először segítő leütésekkel).
  • Harántszökdelés lábtartás cserével, közben labdavezetés a test mellett.
  • Labdavezetés ritmusváltásokkal.
  • Labdavezetés guggolásban, féltérdelésben, térdelésben.
  • Labdavezetés nyújtott ülésben, török ülésben, terpeszülésben.
  • Labdavezetés hanyatt fekvésben, hason fekvésben, oldal fekvésben.
  • Labdavezetés a falon fejmagasságban.
  • Harántszökdelés lábtartás cserével, közben folyamatos lábak közötti átütés.

Labdavezetés helyváltoztatással

  • Labdavezetés a teremben szabadon, váltakozó kézzel és magasságban.
  • Labdavezetés vonaltól vonalig járás, futás közben.
  • Leütés minden lépésre.
  • Leütés, a leütést végző kézzel ellentétes oldali láb kilépésénél
  • Futóiskola gyakorlatok közben labdavezetés. Lásd.: Sportág specifikus bemelegítés a kosárlabdázásban fejezet
  • Labdavezetés előre, majd hátra (meghatározott számú leütés).
  • Labdavezetés előre, majd elszakadó-labdavezetés hátra (meghatározott számú leütés).
  • Labdavezetés előre, majd elszakadó-labdavezetés hátra, keresztátütés után ugyanez a feladat másik kézzel (meghatározott számú leütés).
  • Szlalom labdavezetés bóják között.
  • Labdavezetés szabadon, folyamatos átütés a lábak között.

A gyakorlatok az előképzettségnek megfelelően választhatók, az életkor előrehaladtával bonyolíthatók.

Két labdás gyakorlatok:

  • Labdavezetés együtemben.
  • Labdavezetés kétütemben.
  • Labdahinta előre-hátra együtemben.
  • Labdahinta előre-hátra kétütemben.
  • Labdavezetés törzsfordításssal.
  • Labdavezetés keresztátütéssel.
  • Labdavezetés nyolcas alakban a lábak között.
  • Labdavezetés hát mögötti átütéssel.
  • Labdavezetés a falon együtemben.
  • Labdavezetés a falon kétütemben.
  • Egyik labda vezetése a falon, másik a talajon.

Labdavezetés védővel szemben:

A gyakorlatok védővel szemben is alkalmazhatók, ezzel megteremtve a támadó – védő egységet. A védekező játékos a védekező alapállásnak és lábmunkájának megfelelően nehezítheti a támadó labdavezetését.

Játékok a labdavezetésre:

Utánzó

A tanulók egy nagy körben állnak, majd egyenként mindenki mutat helyben egy tanult labdavezetéses feladatot, amit le kell utánozni. Mindenki frissítheti ismereteit, megmutathatja kreativitását. Persze lesznek szégyenlősek.

Mi a neved?

A tanulók futás közben, szabadon vezetik a labdát a teremben. Amikor szembe találkoznak egymással, hangosan kiabálják saját, vagy egymás nevét. Pacsizhatnak, vagy kezet is foghatnak egymással. A tanulók így kénytelenek emelni a tekintetüket labdavezetés közben.

Kígyózás

A tanulók egy oszlopba állnak labdával a kézben, olyan távolságra egymástól, hogy labdavezetés közben ne zavarják egymást. Az elöl lévő tanuló a vezető, aki a pálya vonalain futás közben vezeti a társait. Amerre fordul a vezető, arra kell őt követni mindenkinek, mint ahogy a kígyó is mozog. A tanár jelére gyorsan a leghátul lévő előre fut és ő vezeti tovább a többieket. Egyszerű módja a jobb és bal kezes labdavezetés gyakorlásának futás közben.

Labdás fogó

A létszámtól függően kijelölünk 1-2 fogót, akik labda nélkül üldözik a labdavezetés közben menekülő társaikat. Akit megfogtak, az átadja a labdát az előző fogónak és szerepcserével játszanak tovább. Nagyon jó keringésfokozó játék, amivel fejleszthető a labdavezetés közbeni irány- és ritmusváltás. Érdemes a menekülőknek labdát adni, azért hogy a fogó legyen előnyben, és így több esély van arra, hogy mindenki lesz fogó. A fogójátékok számos fajtája végezhető labdával, labdavezetéssel. Pl.: vonalfogó, terpeszfogó, sátorfogó, szoborfogó.

Bójagyűjtő

A tanulók helyben, egy vonalban valamilyen labdavezetéses feladatot hajtanak végre. Addig a tanár szétszórja a teremben az összes bóját. Lehetőleg a tanulók háttal legyenek a játéktérnek. Jelre mindenkinek annyi bóját kell összegyűjtenie amennyit csak tud, de tilos a labdát felvenni, megfogni. A játék lényege, hogy folyamatosan vezessék a labdát, míg a másik kezükkel gyűjtögetnek. Jól fejleszti a labdavezetés magasságának irányítását.

Érintő-váltó

A tanulókat két csapatra osztjuk, mindenkinél van labda. Az oktató jelére, az első két tanuló elindul labdavezetéssel, másik kezükkel megérintik a falat vagy a tanárt, majd fordulnak és bal kézzel vezetik visszafelé a labdát. A következő tanuló akkor indul, amikor a befutó leült a vonal mögé. Az a csapat győz, amelynek valamennyi tanulója előbb ül le az indulási vonal mögött. A játék gyors futásra, labdavezetésre készteti a tanulókat.

Labdaérintő

Az adott területen belül mindenki labdavezetéssel fut szabadon. A tanulók célja, hogy hozzáérjenek a másik labdájához. Az nyer, aki a játék időtartama alatt a legtöbbször érintette meg a többiek labdáját. A tanulók ezáltal fedezni fogják a labdát, és megpróbálnak labdát szerezni. Érdemes két csoportra bontani a tanulókat a képességeiknek megfelelően.

Macska-egér

A tanulók párokban egy kört alakítanak arccal a kör közepe felé nézve. Kijelölünk egy macskát (fogó) és egy egeret (menekülő). A macska a körön kívül, de ahhoz közel kergetheti az egeret, aki ha valamelyik pár mellé áll, mielőtt megfognák, akkor a pár másik szélén álló válik menekülővé. Ha az egeret megfogták, a macskából egér lesz és ő menekül tovább és állhat be egy pár mellé. Nagyon szórakoztató, népszerű játék, de előfeltétele a magabiztos labdavezetés. A játékosok lehetnek ülésben, vagy akár hasonfekvésben is.

Ki a gyorsabb?

Párokat, hármasokat alakítunk úgy, hogy azok tagjai közel azonos képességűek legyenek. Egy vonal mögül, különböző rajthelyzetekből (pl.: labdavezetések helyben) indítva őket labdavezetéssel kell átfutniuk a célon. Aki a csoporton belül a leggyorsabb volt, kap egy pontot. A végén az nyer, akinek a legtöbb pontja van. A helyes technika elsajátítása után, nagyon jó játék a gyors labdavezetéshez.

« Előző fejezet Tartalomjegyzék Következő fejezet »