TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0012
"Sporttudományi képzés fejlesztése
a Dunántúlon"
- -> Tananyagfejlesztés
- -> Kézikönyv a gyógytestnevelés...
- -> 8.
8.
8. Törvényi szabályzók
- 8.1. Úszás segítő eszközök
- 8.2. Úszásnemek, gyakorlatok kiválasztása
- 8.3. Egyéb mozgásformák a vízben
A gyógyúszás törvényi hátterének bemutatása során együttesen kell figyelembe vennünk az oktatási- és az egészségügyi rendeleteket.
A 15/2013. (II.26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, már hivatkozásra került, hogy a gyógytestnevelés foglalkozáson belül egy úszás órát kell szervezni.
Az 5/2004. (XI.19.) EüM rendelet az orvosi rehabilitáció céljából társadalombiztosítási támogatással igénybe vehető gyógyászati ellátásokról tartalmazza az alábbiakat:
„1.§.
(2) Orvosi rehabilitáció keretében társadalombiztosítási támogatással a következő gyógyászati ellátások vehetők igénybe:
- a) fürdőgyógyászati ellátások:
- aa) gyógyvizes gyógymedence (a továbbiakban ideértve a hévízi tófürdőt is),
- ab) gyógyvizes kádfürdő,
- ac) iszappakolás,
- ad) súlyfürdő,
- ae) szénsavas fürdő,
- af) orvosi gyógymasszázs,
- ag) víz alatti vízsugármasszázs,
- ah) víz alatti csoportos gyógytorna,
- ai) komplex fürdőgyógyászati ellátás;
- b) 18 éves kor alatti csoportos gyógyúszás, mint egyéb rehabilitációs célú gyógyászati ellátás;”
Ugyanezen rendelet 2. számú melléklete: A társadalombiztosítás által támogatott gyógyászati ellátások nyújtásának szakmai követelményei tartalmazzák, hogy ki láthatja el a gyógyúszás foglalkozásokat:
„10.) 18 éves kor alatti csoportos gyógyúszás
A csoportos gyógyúszás foglalkozást vezető szakember:
- testnevelési egyetemet végzett testnevelő tanár;
- pedagógiai főiskolát végzett testnevelő, gyógytestnevelési kiegészítő szakképesítéssel;
- konduktor kiegészítő úszóedzői képesítéssel, vagy egészségügyi főiskolát végzett gyógytornász kiegészítő úszóedzői képesítéssel;
- szomatopedagógus úszóedzői minősítéssel;
- tanítóképző főiskolát végzett testnevelés szakos tanító, úszóedzői vagy gyógytestnevelői kiegészítő szakképesítéssel;
- úszó-, vízilabda-, öttusa- vagy búvárúszói edzői képesítés, kiegészítő gyógytestnevelői szakképesítéssel;
- egészségügyi intézményben alkalmazott gyógytornász vagy úszóedző;
- gyógyúszás foglalkoztató;
- rehabilitációs úszóoktató.
A gyógyúszást vezető szakember sportorvossal, pulmonológus, kardiológus, gyermekgyógyász, neurológus, ortopéd, illetőleg rehabilitációs szakorvossal - aki a csoport munkáját felügyeli - együtt határozza meg az alkalmazható edzésmódszereket és a terhelési mértékeket.”
Továbbá kitér a csoportszervezésre is:
„A csoportos gyógyúszást betegségcsoportok szerinti bontásban kell szervezni. A csoportok létszáma 4-15 fő lehet. Egy-egy csoporton belül foglalkoztatott betegek száma függ a betegség jellegétől, az életkortól és az úszás tudásszintjétől.
Kezdő gyógyúszó gyermekek oktatásához és gyakorlásához a medence
- nagysága a csoport létszámától függ;
- mélysége - az oktatómedencének megfelelő - 70-120 cm;
- vízhőfoka 33-35 Celsius-fok közötti.
Középhaladó és haladó gyógyúszó gyermekek oktatásához és gyakorlásához a medence
- legalább 15 m hosszú;
- mélysége 100-150 cm;
- vízhőfoka 27-29 Celsius-fok közötti.
A gyógyúszás foglalkozás teljes ideje alatt a foglalkozást vezető szakembernek a medencetérben kell tartózkodnia.”
Az OEP támogatással a 18 év alattiak számára biztosított gyógykezelés az ország területén az alábbi uszodákban (http://termalonline.hu/gyogykezelesek/ezekben-furdokben-erheto-el-az-ingyenes-gyogyuszas):
Baranya megye: 5 helyen Pécsett
Bács-Kiskun megye: Baja, Kecskemét, Kiskőrös, Kalocsa, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas, Tiszakécske
Békés megye: Békéscsaba, Békés, Füzesgyarmat, Gyomaendrőd, Gyula, Orosháza, Szarvas
Borsod megye: Kazincbarcika, 3 helyen Miskolcon, Miskolctapolca, Mezőkövesd, Sárospatak, 2 helyen Szerencsen, Tiszaújváros
Budapest és Pest megye: 13 helyen Budapesten, Érd, Cegléd, Veresegyháza, Gödöllő, Budakalász, Szentendre, Budaörs, Dunabogdány, Acsa, Bag, Vác, Ráckeve, Százhalombatta, Dunakeszi
Csongrád megye: Szentes, Algyő, Hódmezővásárhely, Makó, Mórahalom, 2 helyes Szegeden
Fejér megye: Székesfehérvár, Iváncsa, Ercsi, Dunaújváros
Győr-Moson-Sopron megye: 3 helyen Győrben, Mosonmagyaróvár, Sopron
Hajdú-Bihar megye: Balmazújváros, Hajdúböszörmény, Hajdúnánás, 2 helyen Debrecenben, Hajdúszoboszló, Püspökladány
Heves megye: 3 helyen Egerben, Hatvan
Jász-Nagykun-Szolnok megye: Cserkeszőlő, Jászapáti, Kisújszállás
Komárom-Esztergom megye: Esztergom, 2 helyen Tatabányán
Nógrád megye: Bátonyterenye, Salgótarján
Somogy megye: Balatonboglár, Lengyeltóti, Siófok, 2 helyen Kaposváron, Barcs, Nagyatád, Csokonyavisonta
Szabolcs megye: Nyírbátor, Fehérgyarmat, Kisvárda
Tolna megye: Szekszárd, Bátaszék, Dombóvár
Vas megye: Kőszeg, Körmend, Vasvár, Celldömölk, Szentgotthárd
Veszprém megye: Ajka
Zala megye: Zalaegerszeg, Lenti, Hévíz.
A fenti listából látható, hogy az országban nem kiegyenlített a gyógyúszással foglalkozó uszodák száma. Budapest és Pest megye, továbbá Somogy megye kivételével az összes megyében szükség lenne az uszodák bővítésére, hogy szélesebb körben lehessen gyógyúszásra utalni a gyerekeket.
A 6. számú melléklet az 5/2004. (XI.19.) EüM rendelethez Az egyéb rehabilitációs célú gyógyászati ellátások rendelésének orvosszakmai szabályai tartalmazzák a 18 éves kor alatti csoportos gyógyúszásra vonatkozóakat:
„A gyógyúszás általános feltételei
Életkor: 0-18 év. Korszerű incontinentia úszónadrág mellett nem kizáró ok szobatisztaság hiánya.
A gyógyúszás indikációját felállító szakmailag illetékes intézet általában 1, végleges kórformában maximum 3 éves periódusra tesz javaslatot.
A gyógyúszás általános ellenjavallatai
1. A csoportos gyógyúszást kizáró állapotok és betegségek:
- tartósan fennálló cardiorespiratoricus insufficientia;
- az értelmi fogyatékosság olyan foka, amely az összetett mozgáskivitelezést gátolja;
- a beteg kooperációs képessége olyan súlyos mértékben korlátozott, hogy közösségben nem foglalkoztatható;
- epilepsia esetén gyakori nappali rohamok, ha az egyéni felügyelet nem biztosítható.
2. A gyógyúszást átmenetileg kizáró állapotok:
- akut megbetegedések, lázas állapotok;
- fertőző megbetegedések, gennyes vagy kiterjedt hámhiánnyal járó bőrelváltozások.”
Továbbá megtalálhatjuk a gyógyúszás indikációs körét képező betegségcsoportokat, a gyógyúszás előtti és alatti kontrollvizsgálatok rendjét is.
Továbbá a gyógyúszás foglalkozások egyik legnagyobb problémája, hogy a beutalt gyermeke többsége nem tud úszni, vagy úszástudásuk csak kezdő szinten van, így terhelhetőségük nem megoldható. Így a korrekciós úszásfeladatok végeztetése előtt az elsődleges feladat, hogy az állóképességüket fejlesszük, továbbá az úszásnemek technikai végrehajtását pontosítsuk.
A kezdőknél pedig elmondható (Viczay, 2014), hogy a vízhez szoktatás olyan tudatos, irányított és tervezett rendszerbe foglalt gyakorlati munka, melynek elsődleges feladata a kellő vízbiztonság megszerzése és a víz szeretetének megalapozása. Miután megismerték a közeget, a hidrodinamikai törvényszerűségeket, megszeretik a vizet és szívesen végeznek játékos feladatmegoldásokat, azok után kezdődik meg a tényleges gyakorlati munka.
Miután megismerték és megszokták a víz törvényszerűségeinek hatásait, meg kell tanulniuk megszokni és kezelni a szervezet vízben adott reflexeit (pl. szemhéjzáró reflex, nyak- és fejbeállítódási reflex, labirintbeállítódási reflex). Míg végül a víz hőmérséklete, koegzisztenciája, s maga a víz – mint nedves közeg – új ingert jelentő a szervezet számára. (Hamza és mtsa, 1995)
8.1. Úszás segítő eszközök
Az úszásfoglalkozások során lehetőségünk van eszközök használatára, melyekkel érdekesebbé, színesebbé és hatékonyabbá tehetjük a gyermekek számára a feladatokat.
De segédeszközöket alkalmazhatunk az alábbi esetekben is: a pontosabb technikai végrehajtás kialakítása miatt, továbbá hozzájárulnak a hatékonyabb testhelyzetek létrehozásában (pl. felfüggesztett láb és kar helyzetek), egyben segíthetik az erő, az állóképesség vagy az egyensúly fejlesztésében.
Ezek a következő eszközök lehetnek: (a teljesség igénye nélkül)
billenő tojás: ritmus- és színtanulás segítése, ütemes ki- és belégzés oktatásához
merülők: különböző színű és súlyú merülők (pl. karika, vagy fóka) a vízhez szoktatást, a merülést és a vízbiztonság kialakítását segítik
tenyérellenállás: erősítéshez
súlypontemelő: felfüggesztett helyzeteket lehet vele létrehozni (külön lehet gyakoroltatni a pontos kar- és lábtempót), ellenállásként is használható
uszony: a láb izmainak erősítéséhez
úszólap: megkönnyíti a vízen való felfekvés kialakítását, továbbá ellenállásként is alkalmazható, felfüggesztett helyzeteket lehet vele létrehozni
úszóöv: segíti a függőleges és a vízszintes helyzetekben való gyakorlatok végrehajtását, továbbá segíti a vízszintes helyzetben az ágyéki szakasz alátámasztását, függőleges helyzetben végrehajtott gyakorlatok során erősödnek a gerincfeszítő izmok és a mély hátizom
vízi boka-/csuklósúly: a végtagok mozgásának irányát felfelé irányítja, továbbá növeli a surlódó felületet, erőfejlesztéskor alkalmazható
vízinudli (toldóval): felfüggesztett helyzetek kialakítása során és játékos feladatok során alkalmazható
vízisúlyzó: erősítéshez és vízitornához alkalmazható, erősíti a has és hát izmait, továbbá alkalmazása során javítja az egyensúlyérzéket.
Védőeszközként alkalmazhatunk: neoprén ruha, úszósapka, úszószemüveg, orrcsipesz, szilikon vagy hab füldugó, úszómellény, karúszó, aqua zokni.
8.2. Úszásnemek, gyakorlatok kiválasztása
A választott feladatok és úszásnemek mindig az egyén betegségéhez, továbbá az erőnlétéhez, a meglévő úszástudásához igazodik. A feladatok és az eszközök alkalmazása a foglalkozások során mindig differenciálási készséget igényel az oktató részéről, hogy megfelelő eredményt lehessen elérni.
Kezdők úszásoktatása során a legfontosabb, hogy vízbiztonság és a víz, az úszás szeretetének kialakítása.
Tölcsérmell esetén: hátúszás, tyúkmell esetén: gyorsúszás ajánlott. Lapos hát előfordulása során mellúszás (esetleg pillangóúszás). Domború hátnál és fokozott ágyéki lordózis esetén hátúszás. Scoliosis esetén hátúszás, oldal- illetve körbeúszás. Csípőficam esetén hátúszás mell lábtempóval, illetve mellúszás, esetlegesen gyors kartempóval is. Lábboltozat probléma esetén minden úszásnem megfelelő.
Asthma bronchiale esetén a megfelelő légzéstechnika megtanítása a fontos. Kezdetnek hátúszás, majd gyors-, míg végül mellúszás oktatása ajánlott. Obesitasos gyermekeknél az állóképesség elérése miatt bármely úszás megfelelő, mely elősegíti a szárazföldi terápiát. Szívbetegek és cukorbetegek esetén kiemelten figyelni kell a túlterhelés elkerülésére.
Az úszás – így a gyógyúszás – fő értéke, hogy a megfelelő úszásnem és gyakorlatok során, az optimális terhelés alkalmazása során jótékony hatást érhetünk el. Az életmód során kialakult hátrányok – korai lábra állítás, mozgásszegény életmód – leküzdésében is segítenek a foglalkozásokon való részvétel. A felsőtest súlyát a keresztcsont és a lumbális, ágyéki gerincszakasz viseli, a vízben való feladatvégzés könnyített helyzeteket lehet létrehozni és alkalmazni úgy, hogy közben az izmokat erősíti. De természetesen a vízszintes testhelyzetben nem csak a mozgásszervekre gyakorol hatást, hanem a kardiovasculáris rendszerre is. könnyíti a szív munkáját (főleg a vénás áramlást). A hidrosztatikai felhajtóerő megkönnyíti a kilégzést és nehezíti a belégzést, így erősíti a légzőizmokat is, melyek elősegítik a vitálkapacitás növelését. Az úszás jótékony hatást gyakorol a légzőszervi betegségek esetében, mivel az uszoda por és füstmentes, páradús környezetet biztosít. Továbbá fontos kiemelni a víz idegrendszerre ható pozitív hatását.
8.3. Egyéb mozgásformák a vízben
Ha lehetőségünk van, akkor az úszáson kívül egyéb vízben végezhető sportmozgásokat, relaxációs módszereket is ajánlunk kipróbálásra:
- aquagym
- aquafitness
- aquaspinning
- aquazumba
- aqua jóga
- aqua jogging
- aqua Pilates
- Tai Chi: komplex módszer, mely egyben erősítő és pihentető tréning
- Watsu: egy teljes testi masszírozás a vízben fekve
- Waterdance: vízitánc
Az úszás rehabilitációs-habilitációs szerepe a fejlesztésre szoruló gyermekek és felnőttek számára is megoldást tud nyújtani:
- Bad Ragaz Ring módszer: könnyített proprioceptív neuromusculáris gyakorlatok
- Burdenko módszer: integrált szárazföldi-víz kezelések összessége, egyensúly, koordináció, rugalmasság, állóképesség, sebesség és erő fejlesztésére alkalmas módszer
- Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG): neuro- és szenzomotoros szemléletű fejlesztés
- Halliwick hidroterápiás módszer: a proprioceptív neuromusculáris facilitáció (PNF) elvű gyakorlatok módszere
A fizioterápia pedig széleskörben alkalmazza a hidroterápiás gyógymódokat:
- súlyfürdő
- víz alatti vízsugármasszázs (tangentoros kezelések)
- örvényfürdő
- Kneipp-kúra,
- skótzuhany
- váltott hőfokú fürdő,
- szénsavas fürdő
- végtagfürdő
- elektromos fürdő
- pakolások
- lemosások
- leöntések
A vízben végezhető sportjátékok közül a vízilabdázás a legismertebb, de ennél tágabb azon sportágak sora, melyek a vízi közegben végezhetőek: (a teljesség igénye nélkül)
- aqua athletics
- aquatlon (víz alatti birkózás)
- szinkronúszás
- vízilabdázás
- vízi rögbi
- vízi frizbi
- víz alatti hoki
- vízi tollaslabda
- víz alatti labdarúgás
- víz alatti tájfutás
Felhasznált irodalom:
5/2004. (XI.19.) EüM rendelet az orvosi rehabilitáció céljából társadalombiztosítási támogatással igénybe vehető gyógyászati ellátásokról. http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0400005.EUM Letöltés ideje: 2015. június 20.
Batta Klára, Dr. (2005): Akvafitnesz. Sóstó-gyógyfürdők Szolgáltató és Fejlesztési Rt., Nyíregyháza
Bender Tamás, Dr. (2008): Gyógyfürdőzés és egyéb fizioterápiás gyógymódok. SpringMed Egészségtár sorozat, Bp.
Donáthné Forgács Boglárka (2004): Gerincbetegségek gyógytestnevelése iskoláskorban. Boglárka Bt., Bp.
Hamza István, Dr., Fodorné Dr. Földi Rita, Tóth Ákos, Dr. (1995): Játék, egyensúlyozás, vízhez szoktatás. Magánkiadás, Bp.
Összegyűjtöttük, hogy az országban található fürdők és uszodák közül melyikben érhető el a gyerekek számára ingyenes csoportos gyógyúszás. http://termalonline.hu/gyogykezelesek/ezekben-furdokben-erheto-el-az-ingyenes-gyogyuszas Letöltés ideje: 2015. június 20.
Viczay Ildikó (2014): Alap úszókészségek. Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem, Közép-európai Tanulmányok Kara, Nyitra
« Előző fejezet | Tartalomjegyzék | Következő fejezet » |
Események
Jelenleg nincs aktuális esemény.