TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0012
"Sporttudományi képzés fejlesztése
a Dunántúlon"
- -> Tananyagfejlesztés
- -> Mindennapos...
- -> Bevezetés a divat...
- -> 4.
4.
4. A divattáncok oktatásának módszertana
4.1. Táncóra felépítése
Az óra bevezető része:
1) Általános és speciális bemelegítés, melynek célja a szervezet előkészítése a fokozott fizikai igénybevételre. Tartalmaz a gimnasztikában használatos keringésfokozó gyakorlatokat, izolációs gyakorlatokat, ritmusgyakorlatokat. Ebben a részben érdemes a korábban már megtanult technikai elemeket ismételni.
2) A táncos testtartást és a különböző, tánchoz szükséges képességek kialakítását célzó képzés, mely tartalmazza a balett és jazz tréninghez tartozó alap mozdulatokat, gyakorlatokat, a törzs izmainak erősítéséhez, a lábak kidolgozásához, az ízületek megfelelő tágasságának eléréséhez stb.
Az óra fő része:
- 1) új lépések , mozdulatok oktatása
- 2) új koreográfia oktatása
- 3) korábbi koreográfiák ismétlése
Az óra befejező része:
Célja a szervezet visszaállítása a nyugalmi helyzetbe, az órán igénybe vett izomcsoportok nyújtása az ízületi mozgáshatárok növelése, különböző légzőgyakorlatok, és nyújtóhatású gyakorlatok alkalmazásával.
4.2. Koreográfia oktatása
A tanulók térbeli elhelyezésénél a legfontosabb szempont, hogy az oktatót minden gyermek jól lássa. A könnyebb átláthatóság és hibajavítás végett célszerű -létszámtól függően- több sort kialakítani, úgy hogy a kisebbek elöl, a nagyobbak hátul álljanak, így a tanár is könnyebben átlátja a csoportot. Egyes lépések, lépéskombinációk és mozdulattípusok -különösen haladó forgások- gyakoroltatására a diagonál használata célszerű, hiszen így minden tanuló külön külön ellenőrizhető és javítható. (Merényi, 1989) A sorokban történő gyakoroltatási forma egyhangúságát a térirányok változtatásával törhetjük meg.
A táncoktatás egyik lehetséges formája szerint, a tánclépéseket először zene nélkül, hangos számolásra tanítjuk meg. A számolásnál magunk választjuk meg a tempót, de arra feltétlenül figyeljünk, hogy egyenletes legyen. (Szalma, 2000) Amikor a tanár először mutatja be a lépést, vagy a folyamatban nehezebb részek vannak, a számolás természetesen megszakítható, hogy ezek az elemek alaposan és ismételten elmagyarázhatók legyenek. A különböző testrészek egy időben történő mozgatása fokozott szellemi tevékenység, a koordináció magasabb fokát veszi igénybe. Ezért gyermekek tánc oktatásánál mindig csak kisebb elhatárolt mozgásfeladatokat oktassunk. A szellemi és fizikai érettséget figyelembe véve, ezért egyszerre egy összetartozó 8 ütemű lépéssornál többet ne tanítsunk.
Oktatás lépéseinek egyik lehetséges formája:
- az oktatni kívánt koreográfia egyben történő tanári bemutatása
- a koreográfia 8-as ütemekre történő szétbontása
- az egyes motívumok, mozdulatok kar és lábmunkájának külön külön történő oktatása ütemezéssel és irányszavak adásával
- az egyes mozdulatok kar és lábmunkájának összekötése, ütemezéssel, és a könnyebb követhetőség érdekében irányszavakkal történő gyakoroltatása
- a 8-as egységen belül felépített mozdulatok összekapcsolása ütemezéssel
- a 8-as egység gyakorlása zenére
Az ütemezéssel történő gyakoroltatásnál, mindig lassabb tempóval kezdjük a számolást, és csak fokozatosan emeljük a sebességet a tanulók képességeinek megfelelően.
« Előző fejezet | Tartalomjegyzék | Következő fejezet » |
Események
Jelenleg nincs aktuális esemény.