4.

4. A divattáncok oktatásának módszertana

4.1. Táncóra felépítése

Az óra bevezető része:

1) Általános és speciális bemelegítés, melynek célja a szervezet előkészítése a fokozott fizikai igénybevételre. Tartalmaz a gimnasztikában használatos keringésfokozó gyakorlatokat, izolációs gyakorlatokat, ritmusgyakorlatokat. Ebben a részben érdemes a korábban már megtanult technikai elemeket ismételni.

2) A táncos testtartást és a különböző, tánchoz szükséges képességek kialakítását célzó képzés, mely tartalmazza a balett és jazz tréninghez tartozó alap mozdulatokat, gyakorlatokat, a törzs izmainak erősítéséhez, a lábak kidolgozásához, az ízületek megfelelő tágasságának eléréséhez stb.

Az óra fő része:

  • 1) új lépések , mozdulatok oktatása
  • 2) új koreográfia oktatása
  • 3) korábbi koreográfiák ismétlése

Az óra befejező része:

Célja a szervezet visszaállítása a nyugalmi helyzetbe, az órán igénybe vett izomcsoportok nyújtása az ízületi mozgáshatárok növelése, különböző légzőgyakorlatok, és nyújtóhatású gyakorlatok alkalmazásával.

4.2. Koreográfia oktatása

A tanulók térbeli elhelyezésénél a legfontosabb szempont, hogy az oktatót minden gyermek jól lássa. A könnyebb átláthatóság és hibajavítás végett célszerű -létszámtól függően- több sort kialakítani, úgy hogy a kisebbek elöl, a nagyobbak hátul álljanak, így a tanár is könnyebben átlátja a csoportot. Egyes lépések, lépéskombinációk és mozdulattípusok -különösen haladó forgások- gyakoroltatására a diagonál használata célszerű, hiszen így minden tanuló külön külön ellenőrizhető és javítható. (Merényi, 1989) A sorokban történő gyakoroltatási forma egyhangúságát a térirányok változtatásával törhetjük meg.

A táncoktatás egyik lehetséges formája szerint, a tánclépéseket először zene nélkül, hangos számolásra tanítjuk meg. A számolásnál magunk választjuk meg a tempót, de arra feltétlenül figyeljünk, hogy egyenletes legyen. (Szalma, 2000) Amikor a tanár először mutatja be a lépést, vagy a folyamatban nehezebb részek vannak, a számolás természetesen megszakítható, hogy ezek az elemek alaposan és ismételten elmagyarázhatók legyenek. A különböző testrészek egy időben történő mozgatása fokozott szellemi tevékenység, a koordináció magasabb fokát veszi igénybe. Ezért gyermekek tánc oktatásánál mindig csak kisebb elhatárolt mozgásfeladatokat oktassunk. A szellemi és fizikai érettséget figyelembe véve, ezért egyszerre egy összetartozó 8 ütemű lépéssornál többet ne tanítsunk.

Oktatás lépéseinek egyik lehetséges formája:

  • az oktatni kívánt koreográfia egyben történő tanári bemutatása
  • a koreográfia 8-as ütemekre történő szétbontása
  • az egyes motívumok, mozdulatok kar és lábmunkájának külön külön történő oktatása ütemezéssel és irányszavak adásával
  • az egyes mozdulatok kar és lábmunkájának összekötése, ütemezéssel, és a könnyebb követhetőség érdekében irányszavakkal történő gyakoroltatása
  • a 8-as egységen belül felépített mozdulatok összekapcsolása ütemezéssel
  • a 8-as egység gyakorlása zenére

Az ütemezéssel történő gyakoroltatásnál, mindig lassabb tempóval kezdjük a számolást, és csak fokozatosan emeljük a sebességet a tanulók képességeinek megfelelően.

« Előző fejezet Tartalomjegyzék Következő fejezet »