TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0012
"Sporttudományi képzés fejlesztése
a Dunántúlon"
- -> Tananyagfejlesztés
- -> Mindennapos...
- -> Játsszunk...
- -> 4.
4.
4. Adaptív lehetőségek
A testnevelés eszközrendszerét és a lehetőségeket figyelembe véve inklúziós szándékkal három sportág adaptációjának bemutatására kerül sor ebben a fejezetrészben. A kiválasztás szempontjai: melyek azok a sportágak, amelyek mind a különböző fogyatékossággal élők körében, mind pedig az épek körében is ugyanolyan eséllyel játszhatóak, és melyek azok (ezek közül), amelyek a testnevelés tantárgy keretében is megvalósíthatóak.
Elsősorban mozgássérültek, illetve fogyatékkal élők sportja a bemutatni kívánt három sportág, de mára a szabályok rugalmassága miatt együtt játszhat sérült és egészséges – áthidalva a társadalmi korlátokat.
4.1. Ülőröplabdázás
Az adaptálásra javasolt sportágak közül elsőként az ülőröplabdázás kerül bemutatásra. A testnevelés tananyagát nézve, a legkönnyebben adaptálható sportág.
Az ülőröplabdázás 1980 óta tartozik a paralimpiai hivatalos sportágak közé (VI. nyári olimpia Arnhem (Hollandia)). 2000-ig az ülő- és az állóröplabdázás versenyeit párhuzamosan tartották, most már csak az ülőröplabdázás szerepel a paralimpián. Athénban volt az első alkalom, amikor nők is versenyzési lehetőséget kaptak. (KŐPATAKINÉ 2007)
Az ülőröplabdázásnak nagy térhódítása van az épek között is, így az egyre nagyobb népszerűségnek köszönhetően, az ülőröplabdázás megjelent, mint strand ülőröplabdázás (beach sitting volleyball). Fedett versenyeket is rendeznek, de akár szabadidősportnak is kiválóan alkalmazható.
Fotó:
http://www.ecvd.eu/index.php?view=image&format=raw&type=img&id=198&option=com_joomgallery&Itemid=74
|
Fotó:
http://www.hunvolley.hu/sites/default/files/styles/390x220/public/field/image/ulo.jpg?itok=DhM9vkYr
|
Fotó:
http://volleymedia.dyndns.org/images/imagesource.php?image=2635.jpg&maxwidth=614&maxheight=324
Letöltés ideje: 2014. október 04.
Miért ajánlott az ülőröplabdázás?
- Nincs test-test elleni küzdelem›kevesebb sérülés.
- Ember-labda viszonylat a jelentős.
- Ülő testhelyzet „ellenére” sikerélményt okoz.
- A csoportos teljesítménnyel a csapatba tartozást erősíti, amellyel pozitív pszichés hatások érik a játékosokat.
- Minden mozgássérült kategória előtt nyitva áll, akik segédeszközzel, vagy a földön ülve tudnak játszani.
Iskolai adaptálás főbb szempontjai:
- Eszközigénye megegyezik a röplabdázás eszközeivel (háló, pálya, labda).
- Intenzív, gyors játék.
- Folyamatos kommunikációra épülő csapatmunkát követel meg.
- Csiszolja a technikai elemeket.
- Ténylegesen megvalósulhat a mozgássérült és az ép gyerekek együttfoglalkoztatása.
- Közös, intenzív játék- és sikerélmény.
Az ülőröplabdázás hivatalos játékszabályai 2013-2016 (módosítva 2014. szeptember) a mellékletben megtalálhatóak. (A Magyar Röplabda Szövetség által kiadott forma.)
Az ülőröplabdázás alapinformációi
Forrás: http://www.hunvolley.hu/sites/default/files/documents/ulor.jpg
Letöltés ideje: 2014. március 25.
A játékterület felszíne sima, vízszintes és egységes. Területe 10x6 méteres, és a játéktér felett minimum 7 méteres szabad légtér szükséges.
A röplabdának gömb alakúnak kell lennie, hajlékony bőrből vagy műbőrből készült külsővel, gumiból vagy hasonló anyagból készült belsővel. Kerülete 65-67 cm, súlya 260-280 gramm.
A játék célja, hogy egy csapat pontot szerezzen úgy, hogy az ellenfél térfelén a talajra juttatja a labdát vagy az ellenfél hibát követ el, esetleg az ellenfél büntetésben részesül. Az a csapat nyer egy játszmát, amelyik előbb ér el 25 pontot legalább 2 pont előnnyel. 24-24-es egyenlőség esetén addig kell folytatni a játékot, amíg a két pont különbséget el nem érik a csapatok (26-24, 27-25…). A mérkőzést az a csapat nyeri, amelyik három játszmát nyert. 2-2-es játszmaegyenlőség esetén, a döntő (5.) játszmát 15 pontig, legalább 2 pont különbséggel kell játszani.
A röplabda és az ülőröplabda táblázatos összehasonlítása teszi egyértelművé, hogy miben tér el a két sportág egymástól (KÄLBLI 2008)21
Az összehasonlítás jellege | Röplabdázás | Ülőröplabda |
A játékosok Pályán lévő játékosok |
6 fő | 6 fő (5 súlyosan sérült játékos mellett max. 1 „minimálisan mozgáskorlátozott játékos”) |
Csapat összetétele | Homogén (kor, nem tekintetében) | Heterogén (kor, nem és a mozgáskárosodás tekintetében) |
A játék Játékterület |
18x9 m | 10x6 m |
Háló magassága |
Nőknél: 2,24 m Férfiaknál: 2,43 m |
Nőknél: 1,05 m Férfiaknál: 1,15 m |
Játékosok helyzetének meghatározása | Talajjal érintkező lábuk helyzete alapján | Talajjal érintkező ülepük helyzete alapján |
Labdaérintés jellemzői | A talajkontaktus megszakítása bármely technikai elem végrehajtásakor megengedett. | A akciók során a játékosnak mindvégig érintkezésben kell maradniuk a pálya talajával testüknek a fenekük és válluk közötti valamelyik részével. |
Technikai elem Nyitásmódozatok |
Nyitásfajták korlátozás nélkül | Felugrásos nyitás nincs |
Fogadás | Alkarérintéssel való fogadás gyakoribb | Kosárérintéssel való fogadás gyakoribb |
Feladás | Valamennyi technikai variációval | Felugrásos feladás nincs |
Leütés | Ütésfajták korlátozás nélkül | Ütésfajták korlátozott lehetősége |
Sánc |
Felugrással Nyitás sáncolása szabálytalan |
Felugrás nélkül Nyitás sáncolása engedélyezett |
Mentő érintések
Gurulás, vetődés |
Van | Van |
Érintés lábbal | Van | Lehetősége korlátozott |
Különleges labdaérintések száma | Elenyésző | Gyakori |
A játék előkészítése:
Cserebere
Mindkét térfélen van egy-egy fogó. Akit megfog, az átmegy a másik térfélre. A cél, hogy megadott időn belül a legkevesebb ember maradjon a térfélen.
Meghatározhatjuk, hogy a járásmód rák-, vagy pókjárás, így tudjuk a kezeket felkészíteni a talajon való mozgásra.
Gurulás a ház (Schucan-Kaiser 2003, 146.p.)
1-2 fogóval. Az üldözöttek védelmet találnak, ha egy vagy több gurulóátfordulást végeznek előre vagy oldalra. Akit megérintenek, az leváltja a fogót.
Befalazás (Schucan-Kaiser 2003, 146.p.)
A testnevelő/foglalkozást vezető (eredeti idézésben: edző) szólít egy játékost. A többiek megpróbálják úgy bekeríteni ezt a játékost, hogy ne tudjon kitörni.
Mozgás a levegőben
A csoportlétszámnak megfelelő lufit felfújunk, és a feladat, hogy mindenki járásban, vagy a talajon ülve (talajon haladni csak az ülőröplabda szabályának megfelelően lehet), de folyamatosan a levegőben tartsa a lufikat. Koncentrált csapatmunkára van szükség. Ha leesik egy, akkor egy játékos leül a talajra. Az a csapat nyer, akinek a legtöbb lufija marad.
Nehezíthető a játék, ha mindenki választ magának egy jelet, rárajzolják a lufira és csak a saját lufiját tarthatja levegőben.
Ülő zsinórlabda (Zsinórlabda eredeti szabályai22)
A játéktér megegyezik az ülőröplabda pályaméretével. Középen elhelyezünk egy zsinórt, vagy hálót (pl. teniszháló is megfelelő) kb. 110 cm-nél. Két csapatra osztjuk a gyerekeket (9 főnél több ne kerüljön egy csapatba. Ha többen lennének, célszerű a játékteret növelni.) A játékosok a játéktéren ülve szórtan helyezkednek el úgy, hogy a területük le legyen védve. A kezdő játékos a labdát a zsinór felett átdobja úgy, hogy az ellenfél játékosai ne tudják elkapni, és a játéktéren belül essen le. Az a csapat nyer, aki a legtöbb pontot gyűjti össze. A játékosok csak a levegőben foghatják meg a labdát úgy, hogy közben combjuk, ülepük, vagy oldaluk egy részének a talajon kell maradnia.
Ülőkidobó
A kijelölt területen lehet csak ülve, rák-, pókjárásban közlekedni.
Indításkor bedobunk egy röplabdát, és aki elkapja, az indítja a játékot. Bárki elkaphatja a labdát, és bárkit kidobhat. Cél, hogy az utolsók egyike legyen (a kidobottak között.)
Nehezíthető a feladat több labdával.
Minijáték
2-2 vagy 3-3 fős csapatok játsszák.
Fotó: Saját kép
Az ülőröplabda speciális szabályai adják az ülőröplabda variációs lehetőségeit:
- csak átadásokkal játsszák,
- átadás csak kosár vagy alkarérintéssel,
- leütés engedélyezett/vagy tiltott,
- labdafogás engedélyezett/vagy tiltott,
- egy átadást fejjel kell elvégezni,
- lábbal is bele lehet érni,
- egyet pattanhat a labda a talajon, de utána rögtön átadás következik.
Az ülőröplabda hatására fejlődik/fejlődnek:
- a taktikai gondolkodásmód,
- a kognitív-motoros kapcsolatok,
- az ügyességi érzék,
- a labdaérzék,
- a térbeli- és a testtudat, és
- a személyiség egésze.
Ülőröplabda oktatás során fokozottan figyelni kell a fokozatos terhelésre: a talajon való hosszan tartó ülés megviseli az ízületeket (térd, csípő), illetve kezdetben sokat támaszkodnak a gyerekek, így a csuklóízületet is túl lehet terhelni. Scoliosisos gyerekeknél, és egyes tartási rendellenességek esetén (főként kyphosis), valamint térdszalag probléma vagy a csuklót érintő alagút szindróma (Carpal tunnel szindróma) esetén különös odafigyelés szükséges.
4.2. Csörgőlabda (Goalball)
Forrás: Saját fotó
A látássérülteknek ez a sportja a II. világháború utáni korba nyúlik vissza. 1946-ban Németországban és Ausztriában alakult ki, Sett Reindl és Hans Lorensen munkája révén. A háborúban megvakult veteránok számára találták ki, a katonák kondíciójának ápolására és a megváltozott életminőségük fejlesztéséhez használták. (PÁNI 2002)
Nemzetközi szervezete az IBSA (International Blind Sports Association), amit 1981-ben Párizsban alapítottak. Céljuk, hogy a fogyatékkal élők – különösen a vakok és gyengén látók – fizikai aktivitását segítse. Az IBSA-n belül több sportág is van: pl. alpesi sí, atlétika, íjászat, csörgőlabda, judo, bowling, sífutás, erőemelés, úszás, tandemkerékpár, lövészet, baseball, sakk, krikett, evezés, vitorlázás, lovas sportok, tenisz, teke, golf.
1976-ban Torontóban mutatták be a sportágat a Paralimpiai Játékokon. Az 1980-as arnheimi paralimpián játszották először hivatalos sportágként. A csörgőlabdát mindkét nem vak és látássérült sportolói is egy csapatban játsszák. A pályán csapatonként egyszerre három játékos lehet. (KŐPATAKINÉ 2007.) A csörgőlabda sportág Magyarországon a Magyar Kézilabda Szövetség hatásköre alá tartozik.
A játékszabály rövid áttekintése az IBSA Goalball szabálykönyve alapján történik, ami a mellékletben megtalálható.
A csörgőlabda játék során csapatonként 3-3 fő lehet a pályán, legfeljebb 3 cserejátékossal.
Pálya tulajdonsága:
A játéktérnek bármely tornaterem, csarnok megfelel, ahol biztosított a 9x18 m nagyságú pálya kijelölése. Talaja sima felületű, egynemű, hogy a tájékozódási vonalak egyértelműen megkülönböztethetőek legyenek.
Forrás:
http://www.hparalimpia.hu/TinyFCK_Files/File/szabalyzatok/IBSAGoalballszabaly2010-2013.pdf
Letöltés ideje: 2014. március 25.
A pálya keresztben 3 méterenkénti osztással 6 részre van osztva. A tájékozódást segítő vonalakat a csapatterület előtt (Team Area) találjuk meg. Ezeket a pályakijelöléskor érdemes olyan szigetelőszalaggal kijelölni, amely kitapinthatóan eltér a talaj anyagától (érdes felületű). Ezeket a vonalakat lehet kézzel vagy lábbal megkeresni és tájékozódási pontként kezelni.
A támadó területen (Landing Area) túl nem lehet a labdát a kapura dobni, gurítani. A semleges területen (Neutral Area) nem lehet tartózkodni.
A kapu – a tájékozódási vonal mellett – a másik legnagyobb segédpont a pályán való pozícionálásban. Szélessége 9 m, magassága 1,3 m.
Fotó:
http://goalfixsports.com/23-product_large/xfreestanding-transportable-lightweight-goalball-goals.jpg.pagespeed.ic.X8Cp8Kvnms.webp
Letöltés ideje: 2014. március 25.
A csörgőlabda:
Átmérője 24-25 cm, kerülete: 75,5-78,5 cm, súlya: 1250 gr ± 50 gr. Fontos, hogy 4-4 hangrés található az alsó és a felső felén. Felülete recés.
Forrás: Saját kép
Egyéb felszerelés:
A játékosoknak szemtakarót kell viselniük. (Versenyeken van, hogy a szemtapasztást is megkövetelik.) Továbbá nőknek mellvédő, férfiaknak suspensor viselése ajánlott. Versenyeken bélelt sportruházatot viselnek, továbbá lehetőség van kézvédő és térdvédő használatára is.
Cél:
A csapatok gólt gurítsanak az ellenfélnek, míg a szemben álló csapat tagjai ezt próbálják megakadályozni. A rendelkezésre álló játékidő 2x12 perc (tiszta játékidő).
Mivel a játék során a szem kitakarásával megszüntetik azt a lehetőséget, hogy az egyik legfontosabb érzékszervünkre támaszkodjunk, ezért tájékozódásra a fülünket kell használni. Ezért van hatalmas jelentősége a „quiet please” parancsnak, hiszen a nézőtéren csendnek kell lennie a játék ideje alatt, és csak a gól elérésekor lehet szurkolni, tapsolni.
A csörgőlabda játék hatásai:
- segíti a térbeli tájékozódást, és a térészlelést,
- hallás utáni tájékozódás fókuszba emelése,
- gömbérzék fejlesztése,
- megfigyelőképesség fejlesztése,
- gyors reagáló képesség alakítása,
- koncentrált és tartós figyelem fejlesztése,
- kinesztetikus differenciáló képesség formálása.
A játék előkészítése:
A szembekötősdi játékok alkalmazása az óvodás korosztálytól az iskolásig megfelelő lehet. Cél az, hogy a gyerekek megszokják, hogy hallás után kell tájékozódniuk, és magabiztosan – sérülés- és balesetmentes környezet biztosítása mellett – tudjanak mozogni, utasításra feladatokat végrehajtani.
Keresgélő
Egy gyereknek bekötjük a szemét és a teremben (óvodai csoportszobában) egy kiválasztott tárgyat kell megkeresnie szóbeli utasítások segítségével. (El is lehet rejteni egy-egy tárgyat.)
Ismerd fel!
Egy vagy több gyereknek bekötjük a szemét – a felismerendő tárgyak számától függően –, majd több tárgyat helyezünk egy dobozba, vagy felfordított zsámolyba. Tapogatással kell megkeresniük a meghatározott tárgyat. Ha többen játsszák, akkor számít már a gyorsaság is.
Párosító
Egy gyermek szemét bekötjük, majd egy többelemes formabedobós játékot adunk a (gyermek) kezébe. A különböző formájú elemeket kell a megfelelő formalyukon keresztül bedobni. Játszható úgy, hogy csak tapintás útján oldja meg a feladatot a gyermek, de megengedhető, hogy valaki utasításokkal segítse munkáját.
Párosító – másként
Ebben a játékban szintén egy vagy több gyermek játszik bekötött szemmel, mindegyiknek van segítője, aki szóbeli utasításokkal fogja irányítani a társát.
Egy nagyobb dobozba, vagy felfordított zsámolyba, svédszekrénybe duplán helyezünk el azonos tárgyakat (pl. 2 baba, 2 kislabda, 2 kanál, vagy ha több keresővel játsszák, akkor 4-4-4 darab), amely páros tárgyakat minél gyorsabban (minél többet) kell megtalálni.
Rajzoljunk együtt!
Érdekes lehet minden korosztály számára, ha páronként (egy szembekötött, egy látó) egy megadott téma alapján rajzot készít. A szemét bekötő a rajzoló, a látó az irányító.
Az egyszerű feladattól (pl. házikó) el lehet jutni a többelemes rajzokig.
Vezetősdi
A „vezetősdi” alapvetően egy bizalmi játék. Megadott útvonalon haladva kell eljutnia a bekötött szemű gyermeknek – a segítő irányítása alapján – a célba.
Kezdetben a játéktér egyik oldaláról kell a szemközti oldalra minél gyorsabban a társnak átjutnia (segítő vagy fogja a kezét, vállát, könyökét, vagy szóban irányítja). Majd nehezíthetjük úgy a feladatot, hogy akadályokat (bója, flakon, labda) teszünk a játéktérbe, s azokat kikerülve (nem szabad hozzájuk érni) kell átjutni. Aki hozzáér az kiesik a játékból.
Meghatározhatunk egy közlekedési útvonalat is, melyet akadályokkal nehezítünk (pl. labdát kell átlépni, karikába kell bele- majd kilépni, padon kell végighaladni). Kezdetben a segítő foghatja a társa kezét, de később már csak utasításokkal tudja irányítani. Ez a feladat nehezíthető úgy, ha a járás módját is változtatjuk a bekötött szemű játékos számára: pók-, rák-, fókajárás.
„Erre csörög a dió”
Egy gyermek szemét bekötjük, a többiek pedig tapsolva körülötte mozogva mondogatják: „Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró.” A fogó igyekszik megfogni valakit, ő lesz az új fogó.
Ennek a játéknak a változata, ha valakik tapsolnak, de egyesek kezében csörgő, csengő van, és azzal hívják fel a figyelmet magukra. Természetesen a legideálisabb megoldás az lenne, ha senki nem beszél, csak a kezében lévő csörgővel, csengővel jelezné helyzetét a fogó felé.
Vakfogó
A játéktér egy oldaláról kell a szemközti oldalra úgy átjutni, hogy középen egy (vagy több) vakfogó. Hallására támaszkodva igyekszik megfogni társait, akikből szintén fogó válik. A kéz csípőmagasságban, széles rézsútos mélytartásban van, hogy minél nagyobb eséllyel fogja meg a fogó a menekülőket. Minél több fogó van, annál nehezebb átjutni a másik oldalra. A játék során lehet engedni/tiltani a fogó széles terpesze közt való átcsúszást, illetve meghatározhatjuk, hogy a fogók összezárhatnak-e valamely testrészükkel (pl. láb, váll) vagy önállóan kell mozogniuk.
Vaklepke
A kijelölt játéktér egyik oldaláról a szemközti oldalra kell átjutni a pároknak (egy látó és egy szemtakarót viselő gyermek, egymás kezét fogva) úgy, hogy középen egy (vagy a csoport létszámától függően több) vaklepke (egy látó és egy szemtakarót viselő gyermek) áll. A gyerekek egymás kezét fogva – látó adhat szóbeli utasítást mindkét esetben – igyekszenek megfogni a menekülőket. Akit megfognak, abból fogó lesz.
Gyakorlás után érdemes kipróbálni úgy, hogy a menekülők szétszórt alakzatban helyezkednek el, és úgy zajlik – a fentiek szerint – a fogójáték. Ilyenkor nagyobb koncentrációt igényel a vakfogó részéről a játék, és pontosabb utasítást kell adni a látó társnak.
Nehezíthetjük úgy a játékot, hogy a vakfogó-páros nem fogja egymás kezét. A látó utasításokat ad, hogy a vakfogó merre menjen megfogni a menekülőket. Bárkit megérint, az megfogásnak minősül.
Zenei találkozó
Kis létszámú csoportban érdemes játszani. Minden gyermeknek letakarjuk a szemét, és kezükbe valamilyen hangadásra alkalmas eszközt adunk (pl. síp, csörgődob, kisgitár, stb. vagy csak taps, sziszegés, fütyülés), és így kell a pároknak egymásnak jelezve megtalálniuk. Páronként különböző hang vagy hangutánzó (pl. állathang) alkalmazandó.
Adogató
Körben, egymáshoz közel állnak, arccal befelé a gyerekek (csukott szemmel, vagy szemtakaróval). Elindítunk egy csörgőlabdát, és át kell egymásnak adni. Aki leejti, az kiesik a játékból.
Nehezíthető a játék úgy, hogy egy megbeszélt jelre (pl. taps, vagy sípjel) a megindított iránnyal ellentétesen kell adni a labdát. A váltásokat érdemes egyre sűrűbben alkalmazni.
Elgurult labda
A gyerekek a talajon terpeszülésben ülnek bekötött szemmel (vagy lecsukott szemmel). Egymásnak gurítják a labdát, ahol a labda a körből kigurul, ott a két ember kiesik. A kör egyre inkább szűkül. (Erre a játékra való rávezetésként, kezdetben a szomszédok lába összeérhet.)
Fotó: Saját kép
A játékra még jobban előkészít, ha a kör széles és valamely irányba a csörgőlabda védekező pozícióját kell felvenni úgy, hogy a labda ne guruljon ki. Vigyázni kell arra, hogy ne rúgják, üssék meg egymást a gyerekek, ezért érdemes térben előrébb és hátrébb helyezni őket. (Ahogy ez egyébként a csörgőlabda center és védők helyezkedésénél is megvalósul.)
Csörgő labdacica
A gyerekek ülve, egy széles körben helyezkednek el a talajon. A kör közepén a szemtakaróval ellátott cica ül. A csörgőlabdát bármerre lehet gurítani, a cél, hogy a cica a megfelelő védőpozíció segítségével megfogja a labdát. Ha a cica elkapja a labdát, akkor helyet cserél azzal, aki utoljára gurított. A gurítók feladatát lehet nehezíteni, ha több cica is van a körben.
Oktatási szempontok
A csörgőlabda oktatása során – ha már elértük, hogy jól tájékozódnak hang után a gyerekek – akkor nagyon fontos, hogy a pályán való mozgást gyakoroljuk velük. Megszokják, hogy a más textúrájú segédvonal (mely kézzel, lábban ki lehet tapintani) és a kapu adja a pályán való elhelyezkedés alapját.
A védekező pozíció felvétele történhet pl. guggolótámaszból, féltérdelésből, térdelőülésből, hajlított ülésből. Egyénileg döntik el, hogy ki melyikből tudja a leggyorsabban felvenni a védekező pozíciót.
A védekező pozícióban a legfontosabb, hogy a fej hátra van hajtva, a karok nyújtva (az arc előtt), párhuzamos tartásban vannak. (A karok mindenképpen az arc előtt legyenek.) A test feszes, lábak nyújtott helyzetűek. Kezdetben célszerű szemtakarás és labda nélkül, egy megadott jelre felvenni a pozíciót. Majd miután pontos a végrehajtás lehet labdával, hogy érezzék milyen a „becsapódása” a labdának a testre. Kellő jártasság után pedig szemtakaróval lehet végrehajtani a gyakorlatot.
Fotó:
http://www.independent.co.uk/incoming/article8096953.ece/alternates/w620/Pg-5-goalball3-pa.jpg
Letöltés ideje: 2014. március 25.
Rávezetésként alkalmazható, ha a fallal szemben ülnek (kb. 1,5-2 m távolságra, mert a csörgőlabda nem nagyon pattan) a játékosok, és kezdetben terpeszülésben gurítják a falnak a labdát, s az onnan visszaérkező labdát kell megfogniuk, majd a védekező pozíció felvétele során kell megakadályozni, hogy a labda elguruljon.
Fotó: Saját kép
De páronként is guríthatják egymásnak a labdákat, megszokva a labda hangját, fogását.
Fotó: Saját kép
Különböző korcsoportú gyermekeknél más és más nagyságú, súlyú csörgő labdát alkalmazhatunk. A versenyeken használt csörgőlabda súlya 1,25 kg. Ez a megszokott labdákhoz képest nehéz, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a testünkkel kell a nagysebességgel érkező labdát felfogni. A testhez csapódó labda fájdalmas lehet, ezért a labdaválasztást nagyon meg kell fontolni, annak érdekében is, hogy ne vegyük el a gyerekek kedvét ettől a nagyon komplex fejlesztő hatást elérő játéktól.
Óvoda |
Labdacsörgő
Fotó:
http://m.cdn.blog.hu/ja/jatekotlet/image/J%C3%A1t%C3%A9kok/_SJS1626_01.JPG
|
Megfelelően hangos, átmérője 10 cm, könnyű. |
Óvoda |
Fotó: http://www.megaform.be/images/M492530.jpg |
300 grammos, több hangrés, 16 cm átmérőjű. |
Óvoda (nagycsoport), alsó tagozat |
Fotó:
https://www.erteksziget.hu/data/Photo//2012/10/17/507f0205861b2-small.jpg
|
Anyaga hasonlít a versenylabdához, 340 grammos, 16 cm átmérőjű. |
Alsó tagozat |
Fotó:
https://www.erteksziget.hu/data/Photo//2012/10/17/507f03005b6af-small.jpghttps://www.erteksziget.hu/data/Photo//2012/10/17/507f03005b6af-small.jpg
|
Anyaga hasonlít a versenylabdához, 500 grammos, átmérője: 21 cm. |
Alsó és felső tagozat |
Fotó: http://www.megaform.be/images/M492530.jpg |
600 grammos, több hangrés van rajta, 23 cm átmérőjű. |
Felső tagozat (7-8. osztály), középiskola |
Fotó:
http://www.rosyandbo.com/image/cache/data/products/education%20essentials/GoalBall-1000x1000.jpg
|
1 kg-os, több hangrés van rajta. Átmérője 22 cm. |
A megfelelő labdaválasztás továbbá azért is fontos, hogy az esetleges sérüléseket – labdaütés okozta lila folt, vagy rosszabb esetben arcütés, orrtörés – elkerülhessük. Fokozottan kell figyelni a balesetveszélyre, továbbá arra, hogy van-e a gyerekek között olyan, aki valamilyen csípő- vagy térdbetegségben szenved, számukra ez a sportág nem biztos, hogy megfelelő az alsóvégtagok tartós hajlított helyzete miatt (pl. chondromalatia patellae).
4.3. Boccia
A jelen fejezetben bemutatni kívánt golyós sportok eredete már az ókorra visszavezethető, amikor a golyók még kőből készültek, majd pedig később keményfából.
A paralimpiai sportágak közül a boccia (boccsa) kerül részletes bemutatásra. De a golyós sportok között van még kettő olyan, amelyet könnyen lehet az iskolákban, a szabadidős tevékenységek során játszani. Mindhárom játék esetében egy központi kisgolyó közelébe kell juttatni a nagyobb golyókat. A szabályrendszerük, a dobási-gurítási technikájuk, a golyók jellemzői (méret, anyag, szín), és a játékterület is változó (méret, talaj minősége). Ezért röviden, de kitérünk a pétanque és a bocsa ismertetésére is.
Szabadban köves talajon, de akár fűben is játszható, minden korosztály számára a következő játék:
Pétanque
Forrás: http://tcstandard.be/wp-content/uploads/2010/07/petanque-300x225.jpg
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
Általános szabályok (Hivatalos Pétanque Szabálykönyv alapján23)
A pétanque játékban:
- 3 játékossal szemben három játékos játszik (triplett)
Ezen felül játszható még az alábbi felállásokban is:
- 2 játékossal szemben két játékos (duplett)
- 1 játékossal szemben egy játékos (egyéni)
Triplett felállásban minden játékos 2 golyóval rendelkezik. Duplettben és egyéniben minden játékos 3 golyóval rendelkezik.
A versenygolyók jellemzői:
- A golyóknak fémből kell készülniük.
- A golyók átmérője minimum 7,05 cm és maximum 8 cm.
- A golyók súlya minimum 650 gramm és maximum 800 gramm.
A gyártó védjegyét és a súlyt a golyóba kell vésni, és mindig olvashatónak kell lenniük.
A 11 éves vagy fiatalabb játékosoknak rendezett versenyen használhatnak hivatalos gyártótól származó 600 grammos 65 mm átmérőjű golyókat. - A golyók nem lehetnek ólmozottak vagy homokkal töltöttek.
A célgolyó jellemzői:
A célgolyók (öcsik) fából, illetve műanyagból készülhetnek, átmérőjük 30 mm (Tolerancia +/- 1mm).
Játszmák:
A játszmák 13 pontosak, de a selejtezők lehetnek 11 pontosak.
Az öcsi kidobása után a játék célja, hogy a játékosok/csapatok az öcsihez legközelebb juttassák a golyóikat. A játékos/csapat annyi pontot kap a játszma végén, amennyi golyója közelebb van az öcsihez, mint az ellenfél legközelebbi golyója.
A pálya:
A pétanque játék minden talajon játszható. A pálya minimális mérete 4 m szélesség és 15 m hosszúság. De ezt a meglévő iskolai adottságok alapján könnyen lehet alakítani (homokos, köves, füves terület).
Forrás: http://sportagvalaszto.hu/kep.php?id=99870
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
A bocsa jól játszható iskolai osztálytermekben, folyosókon, tornateremben. Gyakorlatilag mindenhol, ahol biztosított a sík, csúszásmentes pályafelület (pl. betonozott, linóleummal borított felület). De szabadidősport keretében lehet füves vagy salakos területen is játszani.
Bocsa (Bocce)
Forrás:
http://www.playaboule.com/imageproduct.ashx?bvin=bdd6649a-fc64-4e76-a206-0c0aceee3d08
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
A sportág ismertetése a Magyar Bocsa Szövetség szabályismertetése alapján történik.24
A bocsa a játékban:
Egyéni játék esetén 4-4 bocsával játszanak, párosban és trióban játékosonként 2-2 golyóval, azaz összesen 4-4 illetve 6-6 golyóval.
A golyók jellemzése:
A bocsák 920 g súlyú, 107 mm átmérőjű, színes műanyag vagy csont golyók, és a pallinó 80 g súlyú, 4 cm átmérőjű műanyag golyó.
Cél:
Az ellenfelek igyekeznek a bocsát (nagy golyót) minél közelebb juttatni a pallinóhoz (kis golyóhoz).
A játék:
A játék elején a pallinót kihelyezik a kezdőpontra, majd a játékos mindaddig próbálkozhat, míg közelebb gurít, mint ellenfele, ill. ennek hiányában amíg el nem fogynak a bocsái. Majd ismét a kezdő játékos következik. Ha elfogytak a bocsák a játékvezető megállapítja, melyik bocsa van a pallinóhoz a legközelebb ill. a jobb pozíciót gurított versenyzőnek hány bocsája van közelebb, mint az ellenfél legközelebbi bocsája. Ennyi pontot ír. A játék 12 vagy 15 pontig folytatódik.
A pálya: Talaja szilárd, lehetőleg minél egyenesebb és egyenletesebb. Lehet döngölt föld, salak, beton, szintetikus vagy szőnyeg borítású. Két hosszanti oldalán 25 cm magas fa vagy beton palánk, rövidebb oldalain kismértékű elmozdulásra (lengésre) képes, gumiborítású fa gerenda határolja.
Forrás: http://www.bocsa.sport.hu/hu/kepek/palya.jpg
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
Bocsa játék közben:
Forrás: http://www.bocsa.sport.hu/hu/index_hu.php |
Forrás: https://www.youtube.com/watch?v=v3slD-qDIW8 |
Az utolsó bemutatni kívánt sportág a boccia, mely jól alkalmazható az integrált testnevelési tanórákon, vagy épek mozgásfejlesztése során.
Boccia (boccsa)
Forrás: http://www.mypab.org.uk/wp-content/uploads/2013/07/Boccia-581x229.jpg
Letöltés ideje:
A boccia szabályait eredetileg 1980-ban Dániában dolgozták ki, központi idegrendszeri sérültek számára. Sportágként 1984 óta szerepel a paralimpia programjában (New York, Stoke Mandeville). Az atlantai paralimpia (1996) óta már más sérüléssel rendelkező emberek is játszhatják.
Boccia sportágban 2004-ben az athéni paralimpián bronzérmet szerzett Béres Dezső és Gyurkota József.
Forrás:
http://www.parasportpress.eu/kepek/8c4cb3b897fbc2bd0ef75e103c7e8361.jpeg
|
Forrás:
http://www.parasportpress.eu/kepek/5e35dced5bcea9106009eab986f3bb87.jpeg
|
A szabályok általános ismertetése a Boccia Nemzetközi Sportszövetség Boccia Szabálykönyve alapján történik, amely teljes terjedelmében a mellékletben megtalálható.
Mérkőzések:
Egyéni kategóriák: egy mérkőzés négy játszmából áll. Dobóállás egyik játékosnak a hármas, másik játékosnak a négyes játékállás.
Páros kategóriák: egy mérkőzés négy játszmából áll. Minden játékos egy játszmát kezd a céllabda elgurításával, a kettestől az ötös játékállásig.
A labdák jellemzése:
Egy labdakészlet 6 piros és 6 kék bőrlabdából, továbbá egy azonos méretű fehér bőrlabdából (Jack Ball) áll. A labdák súlya 275 g ± 8 mm.
A játéktér:
A pálya felülete sima és lapos legyen, mint a csiszolt beton, parketta, vagy természetes és szintetikus gumi. Mérete 12,5 m x 6 m.
Forrás: http://www.daaa.org/images/gamesRulesRegulations/boccia_CPISRA_10th.png
Játékkategóriák:
Mindegyik kategóriában mindkét nem versenyzői játszhatnak.
Egyéni BC 1: Központi idegrendszer sérüléssel, nem progresszív súlyos neurológiai károsodással klasszifikált sportolók játszanak. A játékos használhat segítőt.
Egyéni BC 2: Központi idegrendszer sérüléssel, nem progresszív súlyos neurológiai károsodással klasszifikált sportolók játszanak. A játékosok nem használhatnak segítőt.
Egyéni BC 3: Segédeszközt használó játékos.
Egyéni BC 4: Lábbal játszók, nem agyi eredetű klasszifikált játékosok.
Páros – a sportolók BC 3-as kategóriájúak: BC 3-as kategóriába soroltak alkothatnak párt.
Páros – a sportolók BC 4-es kategóriájúak: BC 4-es kategóriának megfelelő minősítéssel rendelkező játékosok alkothatnak párt.
Csapat (3 fő) – a játékosok BC 1-es és BC 2-es kategóriájúak: BC 1 és BC 2 kategóriájúak alkotnak egy csapatot. A csapatban minimum egy BC 1-es játékosnak kell lennie.
Speciális eszközök, szabályok:
Segítők: meghatározott kategóriában lehetnek csak segítők, akik a játéknak háttal helyezkednek el (nem követhetik a játékot), a sportoló utasítását kell végrehajtaniuk. (Rámpát állíthat, esetleg kérésre labdát gyúrhat). A dobás során a játékost nem segítheti, sem a kerekesszékét, sem a fejpálca használata során.
Cső, rámpa: egyes kategóriákban legördítő cső/rámpa alkalmazható, melyet a segítő a játékos utasításának megfelelően állít be.
Sisak, fejpálca: a játékosok ezek segítségével indíthatják a golyót a csőből/rámpából.
Kerekesszék: a játékosok ülepe a kerekesszékben a talajtól számított 66 cm-nél van megállapítva.
Csendszabály: a dobás pillanatában – a koncentrációt nem megzavarva – a nézők csendben ülnek.
Játékidő:
2014. január 1-től, az időhatárok minden kategóriában 1 perccel csökkentek:
BC 1 | 4 perc/játékos/játszma |
BC 2, 4 | 4 perc/játékos/játszma |
BC 3 | 5 perc/játékos/játszma |
Páros BC 3 | 7 perc/játékos/játszma |
Páros BC 4 | 5 perc/játékos/játszma |
Csapat | 5 perc/játékos/játszma |
Pontozás:
A pontozás során a játékvezető megvizsgálja, hogy a Jack Ballhoz melyik csapat labdái vannak a legközelebb. Egy pontot kap minden egyes olyan labdáért, amely közelebb van a céllabdához, mint az ellenfél legközelebbi labdája. Ha a labdák egyenlő távolságra vannak a céllabdától, minkét oldal egy pontot kap.
Boccia játék közben:
Versenyen:
Josh Vandervies
Forrás:
http://www.paralympic.org/sites/default/files/images/120511110652513_jvandervies01_boc_BC4bronze_guadalajara_mm.mainpicture_612.jpg
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
Forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccia_doubles_vs_Portugal.jpg
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
Forrás:
http://www.sportsdayhire.co.uk/Images/ActivityImages/Games/Boccia%20players.gif
Letöltés ideje: 2014. augusztus 17.
Testnevelés órán, szabadidősportként:
A dobási pozíció megváltoztatásával változtathatjuk meg a kiinduló helyzetet. (Bár a 66 cm-es ülőmagasságot érdemes szem előtt tartani. De természetesen rutinosabb játékosoknál ettől is el lehet térni.)
Forrás: Saját kép
Az alátámasztás és a dobási pozíció együttes megváltoztatásával nehezíthetjük a feladatot.
Dynair párnán:
Forrás: Saját kép
Forrás: Saját kép
Forrás: Saját kép
Stabilitás tréneren:
Forrás: Saját fotó
Fitball labdát is lehet alkalmazni:
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Togu Jumper is lehet az alátámasztás:
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Ha a statikus alátámasztást választjuk, akkor svédszekrényre lehet ültetni a csapattagokat és onnan – a megadott sorrend szerint – végezzék a dobást.
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Választhatunk széket is, ahol akár kötött sorrendben, vagy minden pozícióból lehet a dobásokat végrehajtani.
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
A szabályokat természetesen a helynek, a korosztálynak megfelelően lehet alakítani, annak megfelelően hogy a boccia tényleg mindenki számára élvezhető sportolássá váljon.
Az alábbi példa azt mutatja, hogyan lehet egy tanteremben (de ugyanígy folyosón is) megvalósítani a játékot. Ilyenkor adaptáljuk a játékot a környezethez, így is megfelelő élményt tudunk biztosítani a gyerekek számára. Krétával gyorsan ki lehet jelölni a területet. A pályák szélessége legalább egy széknyi széles legyen. Fontos továbbá, hogy a V vonal is kijelölésre kerüljön.
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
Forrás: Saját kép |
A talajon állva, vagy ülve (pl. szék) a statikus egyensúlyérzéket lehet fejleszteni, de ha megváltoztatjuk az alátámasztást (pl. dynair párna, stabilitás tréner, stb.), akkor kiválóan tudjuk a dinamikus egyensúlyérzéket fejleszteni.
Mivel a gyermekek más és más mozgáskoordinációs szinten állnak, ezért célszerű a csoporton belül differenciálni a feladatokat, így mindenki egyformán fontos lesz. Az ügyesebbek kapnak egy dinamikus alátámasztást, míg a dobásban bizonytalanok állva vagy ülve továbbítják a golyójukat.
A boccia játék hatásai:
- fontos szerepe van a személyiségfejlesztés terén (pl. kooperatív, konstruktív tevékenységvégzés, segítőkészség, fegyelmezettség),
- fejleszti a koncentrációt,
- taktikai és stratégiai feladatok összessége fejleszti a logikai gondolkodást,
- egyensúlyfejlesztő,
- koordinációs képességeket fejleszt,
- egyéni labdaérzéket fejleszt,
- a dobás képességét fejleszti,
- a dobóhatékonyságot fejleszti, és
- fejleszti a finomkoordinációt.
A boccia játék nem okoz nagy megterhelést az iskoláskorú gyerekek részére. Óvodáskorú gyermekeknek könnyített labdával való játékot javaslunk (kevésbé pattanó labdával, pl. teniszlabda nem megfelelő). Célszerű az ügyes és az ügyetlenebb kézzel is játszatni a játékot. Továbbá ha ismert, hogy a gyermek scoliosisban szenved, akkor az ellenoldali kézzel végeztetjük a dobások többségét.
A játékra való előkészítés
Bombázó:
A játéktér közepén elhelyezünk egy medicinlabdát és a két csapatnak gumilabdáik segítségével (dobás, gurítás) át kell a másik térfélre juttatni a medicinlabdát. A kiinduló helyzetet célszerű megváltoztatni: álló, guggoló, talajon ülő. Óvodás korú gyermekeknél érdemes medicinlabda helyett műanyag bóját, vagy valamilyen flakont, puha labdát alkalmazni.
Szomszédolás
A játéktérben vagy középre, vagy mindkét térfélre szétszórtan elhelyezünk több tárgyat, (pl. vízzel teli műanyag flakont, csapatonként meghatározott színű bóját, labdákat, stb.) és azokat kell dobásokkal átmozgatni az ellenfél csapatának térfelére. A játékidő függ a kihelyezett tárgyaktól, a csapatok létszámától.
Az a csapat nyer, aki minél több tárgyat tud az ellenfél csapatának térfelére átjuttatni.
Célba dobás:
A boccia labdákkal (vagy az azokat helyettesítő kislabdákkal) kezdetben zártabb helyre érdemes dobni vízszintes célba, mint pl. felfordított zsámoly, svédszekrény. Az a csapat nyer, akinek több labdája ért célba a kijelölt tárolóban. A távolságot érdemes fokozatosan növelni.
Célkarika:
Később egy karikát fektetünk a talajra és a feladat az, hogy a labdák a karikán belül maradjanak. Itt is az a csapat nyer, akinek a legtöbb labdája/golyója marad a karikán belül. A távolságot itt is érdemes változtatni. Akár úgy, hogy csapaton belül más és más helyről kell a feladatot végrehajtani.
Hullámterület:
Ugrókötél segítségével (kezdetben 2-3 db, később 1) szabálytalan alakú területet jelölünk ki célterületnek, amibe bele kell dobni, gurítani a golyókat/labdákat. Játszhatják úgy, hogy egy csapat minden tagja egy kijelölt helyről továbbítja a labdát, de akár körbe is vehetik a kijelölt területet és úgy dobnak. A csapatok annyi pontot kapnak, amennyi labdájuk a kijelölt területen belül maradt.
Maradj állva!
Állítva leteszünk egy buzogányt (vagy műanyag vízzel töltött flakont) a játéktérre, és az lesz a cél, hogy a golyókat/labdákat minél közelebb gurítsák a tanulók. A buzogányt tilos leütni. Amelyik csapat tagja megteszi, automatikusan a másik csapat nyeri a meccset. A csapatok tagjai felváltva dobjanak. A csapat annyi pontot kap, amennyi golyója közelebb van a buzogányhoz, mint az ellenfél legközelebbi golyója.
Vonallabda
A gyúrás gyakorlását és az egyenes vonalú gurításokat segíti elő az alábbi játék. Kijelölünk a pályacsíkok közül egy hosszabb egyenes szakasz, amelyen a meggyúrt labdákat kell végiggurítani úgy, hogy a vonalról ne guruljon le a labda, hanem azon haladjon. Ezt a játékot kezdetben gyakorlásként lehet alkalmazni, a későbbiekben játékként is (kinek gurul legtovább a vonalon a labdája).
Mini boccia
Iskolai rendezvényeken célszerű mini bocciat játszani. A pálya a hivatalos pályamérettől 2 méterrel rövidebb. A labda a szabvány boccia labda. Két korcsoportban játszanak a csapatok: 6-10 és 11-16 év közötti gyermekek részére. A párok (csapatok) 2 vagy 4 szettes mérkőzést játszanak.
« Előző fejezet | Tartalomjegyzék | Következő fejezet » |
Események
Jelenleg nincs aktuális esemény.