6.

6. Átadások, átvételek technikája és oktatása

Átadás, átvétel: a kosárlabdázás csapatjáték jellegéből adódóan alapvető technikai elemek. Az átadás két támadó játékos közötti közvetlen labdás kapcsolatot jelent. Technikáját a köztük lévő játékkapcsolat, távolság, az adott szituáció, a védő játékosok helyzete határozza meg. Az átadások módjára számtalan lehetőség van, azonban a fejezet, csak a három legalapvetőbbel foglalkozik. Az átvétel helyes technikája a további mozgásalkotás szempontjából nagy jelentőségű. Lényegében a labda birtoklásának a megkezdését jelenti, ami után a támadó játékos további technikai elemeket hajt végre a lehető leghatékonyabb módon.

Tantervi követelmények:

5-6. évfolyam: Kétkezes mellső-, felső-, egykezes felsőátadás helyben- és mozgás közben pattintva is. Páros-, hármas lefutás.

7-8. évfolyam: : Átadás különböző irányba és távolságra, mozgás közben, kétkezes mellső átadással, pattintva is. Bejátszás befutó társnak. Páros lefutás egy védővel. Hármas-nyolcas mögéfutással. Gyors indítás párokban.

9-12. évfolyam: Összetettebb átadások. Fokozódó lendületben, magasságban, távolságban, csökkenő hibaszázalékkal végrehajtott technikai elemek. Új variációk a már megtanult technikákkal kisebb taktikai egységekbe ágyazottan.

Labdaátvétel technikája: Az átvétel történhet társtól kapott labdából, lepattanó labda megszerzéséből, szerzett labdából, hiszen minden ilyen esetben a labda felvételéről, átvételéről, birtoklásának megkezdéséről beszélünk.

Szemből kapott labda átvétele: lényeges szempont, hogy a játékos mindig számítson az érkező labdára, karjaival, kezeivel készítsen elő olyan készenléti helyzetet, amellyel a lehető legrövidebb úton tudja a labdát a kívánt alapállás helyzetbe vinni. Tehát várja a labdát, ujjait nyissa ki, de ne feszítse vissza, mert a labda elpattan róluk. Kezeivel egy kosarat formálva nyúljon a labda irányába úgy, hogy a tenyér és az ujjak a labda irányába nézzenek, majd az érintés pillanatától a labdát kísérje alapállás helyzetbe. A labdát az ujjakkal, ujjpárnákkal érintse, ne a tenyerével fogja meg (6.1. video).

6.1. videó


6.1. video

Leggyakrabban előforduló hibák:

  • Nem nyúl a labdáért, a kezeit túl közel tartja a testéhez.
  • A kezek rosszirányban állnak, tenyérrel felfelé, tenyérrel lefelé stb.
  • Az ujjak zárva maradnak.
  • Visszafeszíti ujjait.
  • Egy kézzel nyúl a labdáért.

Oktatása: párhuzamosan zajlik az átadásokkal, azonban az átvételek technikája a gyakorlatban sokszor nem kap megfelelő odafigyelést. A labdaátvétel oktatásánál fel kell hívni a gyermek figyelmét mind a két kezének használatára, hiszen a labda és a kéz méretének aránya nem engedi meg, hogy egy kézzel nyúlva a labdáért sikeres legyen a labdaátvétel.

Játékok a labdaátvételre:

Hátradobó - labdafogás

Kell hozzá, egy labda és egy dobó. A dobót kiolvassuk. Húzunk két vonalat egymástól legalább 5-8 lépésre. Az egyik a dobó vonala, a másik mögé a többi játékos áll. A dobó fogja a labdát és hátat fordít a játékosoknak. Hátrafelé ívben dobja a labdát a játékosok irányába, s közben parancsokat ad: „Tapsolj!" Vagy: „Guggolj!" Vagy: „Fésülködj!" Vagy: „Fél láb!" Vagy: „Terpesz!" Vagy: „Fél térd!" stb. Aki felé száll a labda, annak végre kell hajtania a parancsot, s csak azután szabad elkapnia. Ha elejti, vagy ha nem fogja el a feléje szálló labdát, vagy ha nem hajtja végre a parancsot, fogoly lesz, a dobó vonala mögé áll. (Ha véletlenül két játékos közé repül a labda, legjobb, ha mindkettő fogadni készül, mert ha egyik sem kapja el, mind a ketten foglyok lesznek. Ha a labda a sor mellé száll, a dobónak büntetésből olyan helyzetből kell dobnia, amilyen parancsot az előbb kiadott!) Addig játsszuk, amíg mindenkit foglyul nem ejt a dobó. Az új játékhoz új dobót olvasunk ki.

Tanító bácsi – labdafogás, átadás és átvétel

Kijelölünk egy tanítót. A többiek egy vonalba állnak, és keresztbe teszik a kezüket a mellükön. A tanító a labdával 5-6 nagy lépésre megáll a sor előtt és odadobja egy-egy játékosnak a labdát. Az, mielőtt elkapná, természetesen kinyújtja érte a kezét. Ám a tanító cselezhet is: csak úgy tesz, mintha dobná a labdát, s aki feleslegesen szétkapja a karját, a sor végére áll, a többiektől egy-két lépés távolságra. Aki elejti a labdát, szintén oda áll: ez lesz a hátulsó pad. A tanító az első sornak dobálja a labdát, a „hátulsó pad"-nak csak néha-néha, kegyelemből. Aki háromszor elkapja a labdát, az lesz a következő tanító. Az új tanító feloszlatja a hátulsó padot, újra egy vonalba állítja a játékosokat. (Világos, hogy a hátulsó padból nemigen kerülhet ki új tanító, hiszen nem is kapnak annyi labdát, hogy háromszor elkaphassák).

Átadások:

Kétkezes mellső átadás technikája: a legalapvetőbb átadás a kosárlabdázásban, az átadás biztonsága és pontossága miatt. Oktatása kosárlabda alapállás helyzetből indul, a labda közvetlenül a mellkas előtt, a helyes labdafogás technikájának megfelelően. A két könyök hajlítva, lazán a test mellett, nem pedig kifeszítve. A mozdulat egy erőteljes könyök nyújtással indul, miközben a két tenyér kifelé fordul, ezzel előre tolva a labdát. Az átadás befejeztével a kar nyújtva, az átadás irányába mutat, ujjak nyitva, hüvelykujjak a talaj felé néznek, a két tenyér pedig kifelé (6.2. video).

6.2. videó


6.2. video

Ugyanez az átadás elvégezhető a talajra pattintva is. Ügyelni kell arra, hogy a két játékos közötti távolság kétharmadánál pattanjon a labda a talajra.

Leggyakrabban előforduló hibák:

  • A labdafogás, az ujjak helyzete, iránya nem megfelelő.
  • A hasától indítja az átadást, körző mozgást végez.
  • Felesleges erőkifejtés a törzzsel (beledől, bedobja magát).
  • Átadás után a tenyér nem kifelé mutat.

Kétkezes felső átadás technikája: alapállásban a labda a homlok felett két kézben, a helyes labdafogásnak megfelelően. A törzs egyenes, az átadás megindítása a vállak és a két könyök erőteljes előrelendítésével kezdődik. A mozgást az alkar és a csukló csapódó mozdulata fejezi be, majd az átadást végeztével a karok rézsut magastartásban maradnak, a két tenyér kifelé mutat (6.2. video).

Leggyakrabban előforduló hibák:

  • Felkészítésnél túllendíti a labdát a fej mögé, vagy arca, homloka előtt tartja.
  • A két kéz ujjai túl közel vannak egymáshoz, ezáltal a labdát hátulról tartja.
  • A törzs hátradöntésével és a labda hátralendítésével kezdi a mozdulatat.
  • A labdát túl korán, vagy későn engedi el.

Egykezes átadások technikája: az egykezes átadások közül a legalapvetőbb az egykezes tolt átadás. Neve megtévesztő lehet, azonban mindkét kar, kéz mozgása meghatározza az átadás pontosságát. A labda a váll előtt tartva, mögötte az átadást végző kéz (csuklóban visszafeszítve) és annak a könyöke, valamivel a törzs vonala mögött. A támaszkéz belülről, a mellkas felől segíti a labdatartást. Az átadás a lábmunkával indul, amely történhet az átadást végző kézzel azonos (rövid kilépés) és ellentétes (kereszt kilépés) lábbal is. Kilépés támadóállásba, törzs egyenes helyzetben, a két könyök erőteljes kinyújtása kezdi az átadást. Toló szerű mozdulattal a kar a talajjal párhuzamosan halad előre, a támaszkéz kíséri a mozgást. A mozdulatsor a csukló lefele csapódásával ér véget, a kezek az átadás irányába mutatnak. A törzs nem fordulhat el, mert magával rántja a karokat és pontatlan lesz az átadás (6.2. video).

Leggyakrabban előforduló hibák:

  • A labda fejmagasságban, vagy a mellkas előtt van.
  • Az átadást végző kéz könyöke leesik, a labda alatt van.
  • Az átadás előtt a törzset hátrafordítja lendületszerzéshez, majd belefordul az átadásba.
  • A könyök kinyújtásával egyidőben a kar eltolódik (jobbra, balra, felfele, lefele).
  • Átadás után visszarántja a kezét, nem kíséri végig a mozgást.

Gyakorlatok az átadásokra:

  • Átadások párban egymással szemben, álló helyből.
  • Átadások párban egymással szemben, helyben futás közben.
  • Átadások párban egymással szemben álló helyből, kilépéssel bóják mellé.
  • Átadások hármasával egymással szemben. A labdás oldalon két tanuló egymás mögött, átadás a szemben lévő társnak, majd átfutás a labdát átvevő mögé. Folyamatos gyakorlat.
  • Átadások hármasával egymással szemben. A labdás oldalon két tanuló egymás mögött, átadás a szemben lévő társnak, majd átfutás a labdát átvevő elé. Érkezés védekező alapállásba. Az átadó indulócselt, dobócselt, átadási cselt hajthat végre az átadás előtt. Folyamatos gyakorlat.
  • Az előző gyakorlatoknál növelve az átadási távolságot.

Átadások mozgás közben

A legfontosabb alapelvek ennél az átadási formánál a következők:

  • A labdát mindig a mozgó, befutó játékos elé adjuk
  • A labdát a mozgó, befutó játékos mellkasához célozzuk

Gyakorlatok:

  • Páros lefutás változatai (alapvonaltól alapvonalig, a végén kosárra dobással)
    • Oldalazó szökdelés közben.
    • Galopp szökdelés közben.
    • Galopp szökdelés közben, labdaátvételkor egy leütés a társtól távolabbi kézzel, hosszúindulással.
    • Galopp szökdelés közben, labdaátvételkor egy leütés a társhoz közelebbi kézzel, rövidindulással.
    • Futás közben, párban.
    • A pár egyik tagja labdavezetéssel elindul az oldalvonal felé, akit a labda nélküli társa a távolságot és a labda vonalát tartva kísér. A labdás megállás után átadja a labdát a pár másik tagjának, aki folytatja a labdavezetést az oldalvonal felé. Folyamatos gyakorlat.
    • Az előző feladattól annyiban tér el a gyakorlat, hogy a labda nélküli nem a távolságtartásra törekszik, hanem tükörképben mozog a labdáshoz képest.
    • Az előző gyakorlatok elvégezhetők segítő, követő védőkkel is. Először egy, majd két védővel.
    • Páros lefutások meghatározott számú átadásból.
  • Hármas lefutás változatai (alapvonaltól alapvonalig a végén kosárra dobással)
    • A páros lefutások gyakorlatai három ember kapcsolatában.
    • Hármas lefutás (két szélső és a középső sáv elfoglalásával), kosárra dobás öt átadásból. A középső tanulótól indul az első átadás.
    • Hármas lefutás (két szélső és a középső sáv elfoglalásával), kosárra dobás négy átadásból. A középső tanulótól indul az első átadás, az utolsó pedig keszetbe történik a távolabbi társnak.
    • Hármas nyolcas. A hármas lefutásban használt sávokat megtartva, az átadó játékos mindig a labdát átvevő társa mögé fut.
    • Az előző gyakorlatok elvégezhetők segítő, követő védőkkel is. Először egy, kettő, majd három védővel.
    • 2 támadó 1 védő elleni egészpályás lefutás (2:1).
    • 3 támadó 2 védő elleni egészpályás lefutás (3:2).

Játékok az átadásokra:

Labda cica

A cicát kijelöljük. A többiek nagy körbe állnak. A cica bemegy a körbe. A játékosok egymásnak dobják a labdát, lehetőleg úgy, hogy a cica ne érje el. Mindig át kell dobni a labdát a körön, a szomszédnak nem lehet passzolni! Akinek a dobott labdáját elkapja a cica, azzal helyet cserélnek. Az elgurult labdáért oda lehet szaladni, de ha a cica kapja fel, akkor is a dobó játékossal cserél helyet! A tanulók ezzel a játékkal védő ellen gyakorolhatnak.

Kosártenisz

Két csapatot alakítunk. Kijelölünk két területet, amelyet padokkal választunk el egymástól. Egy vagy több labdával is játszhatjuk. A játék célja, hogy az ellenfél térfelén legalább kétszer pattanjon le a labda, amit csak dobni lehet, gurítani nem. A játékot játszhatjuk meghatározott pontszámig, vagy ideig is. Nagyon szórakoztató játék, azonban nehézsége a pontok számolása. A tanulók egyénileg számolhatják saját pontjaikat, amelyeket az oktató a végén összesít.

Kosár rögbi

Két csapatot alakítunk. A pálya két végén két vonalat jelölünk ki, ez lesz a gólvonal. A játékosok tetszés szerint állnak fel, de a saját gólvonalukat védik. A labdát bedobjuk a pálya közepére, vagy letesszük, s amelyik csapat előbb szerzi meg, annak az ellenfél gólvonala mögé kell juttatni a labdát, leütés nélkül. A játék közben a kosárlabdázás lépésszabályai érvényesek. Tamadó – védekező egységben sok mozgásra kényszeríti a tanulót.

Sorba labda

Csoportokat alakítunk, majd a csoporton belül kiválasztjuk a kezdő adogatót. A többieket az adogatóval szemben egy sorba állítjuk. A sor első két tagjánál van egy-egy labda. A gyakorlatot a sor elején álló kezdi, aki a meghatározott átadási technikával átadja a labdát az adogatónak, ő pedig a következő labda nélkülinek adja vissza. Most a soron következő labdás játékos passzol az adogatónak, majd ő vissza a következő labda nélkülinek, és így tovább a sor végéig. Az adogató oldalazó mozgással halad az átadások irányába, hogy mindig szemben legyen a labdával. Amikor a sor végére ért, elkezd visszafelé haladni a sor elejéig, majd amikor már nem tud kinek passzolni beáll az elejére. A következő adogató a sor végén álló játékos lesz, aki gyorsan odafut a labdás oldalra. A játék addig tart, amíg az összes adogató nem végzett, majd az a csapat nyer aki a leggyorsabb volt. Nagyfokú koncentrációt igényel, emellett különböző átadási technikák gyakoroltathatók.

Pontszerző

Két csapatot alakítunk, valamilyen megkülönböztető jelzéssel. A kijelölt területen belül, a csapatoknak az a célja, hogy egymás között, megszakítás nélkül minél több átadást hajtsanak végre. Ebben a másik csapat játékosai megakadályozhatják őket, de szabálytalankodniuk nem szabad. Az emberfogásos védekezésnek megfelelően mindenkinek csak a saját emberén szabad védekeznie. A pontgyűjtő csapat játékosai nem üthetik le a labdát, nem futhatnak azzal, és álló helyből nem indulhatnak el a kosárlabda lépésszabályainak megfelelően. A labdaátvétel a már tanult egy- és kétütemű megállással lehetséges. Ha a védekező csapat megszerzi a labdát, akkor a pontjai lenullázódnak és a másik csapat kezd el pontokat gyűjteni. Játszható meghatározott pontig is, vagy egy adott időtartamig is, ekkor az nyer, aki a legtöbb átadást tudta elérni. A kosár rögbihez hasonló jellegű játék, azonban itt a pontok az átadások számából adódnak.Kiválóan alkalmas a szoros emberfogás gyakorlására.

Vadászlabda

Két csapat küzd egymás ellen akik közül az egyik a vadász, a másik a menekülő szerepét tölti be. A vadászok célja, hogy a lépésszabálynak megfelelő haladással, a labdát egymásnak adogatva, de leütés nélkül kiejtsék a menekülőket. Kiejteni úgy tudják, ha a labdát hozzáérintik a menekülőkhöz. Dobni tilos! Az a győztes csapat, amelyik gyorsabban kiejti az összes menekülőt. A tanulók kreativitását is fejleszti, ha felismerik a támadás és a védekezés taktikáját. Támadásban célszerű a menekülőnek a játéktér közepére futni, míg a vadászoknak a menekülőt a sarokba szorítani.

Vadászlabda 3 tanulókapcsolatában

A játék szabályai megegyeznek a vadászlabdáéval, azonban itt hármas csoportokat alakítunk és csak két vadász és egy menekülő van egy csoporton belül. Így sokkal több tanulót lehet bevonni a játékba, azonban a tanulóknak jobban meg kell osztani figyelmüket, hogy ne fussanak neki egy másik csoport játékosainak. Aki megfogta a menekülőt, átadja a labdát és most őt üldözi a másik kettő. A hagyományos vadászlabdához képest, ennél a játéknál több a tanuló tiszta játékideje.

Zsámolylabda

A kosárlabda szabályainak megfelelő könnyített játék, ahol nem a kosárba, hanem a zsámolyba kell a labdát bedobni. Négy zsámolyt egymásra pakolunk úgy, hogy a legfelső az alsó részével felfelé legyen fektetve. Ez lesz a cél. A zsámoly köré egy kört rajzolunk (bójákkal elkerítjük), hogy a játékosok ne tehessék be a labdát a zsámolyba, vagy ne fussanak neki. Előkészítő játék a kosárlabdázáshoz, melyben a könnyebb célt a zsámoly jelenti.

« Előző fejezet Tartalomjegyzék Következő fejezet »