TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0012
"Sporttudományi képzés fejlesztése
a Dunántúlon"
- -> Tananyagfejlesztés
- -> Sportjátékok...
- -> Kosárlabda
- -> 7.
7.
7. Cselezések labdával és labda nélkül
- 7.1. Cselezések labdával megindulás előtt
- 7.2. Cselezések labdavezetés közben
- 7.3. Cselezések labda nélkül
Tantervi követelmények:
5-6. évfolyam: Cselezés meginduláskor és futás közben. A védőtől való elszakadás legegyszerűbb módjai.
7-8. évfolyam: Irányváltoztatás, cselezés; cselezés induláskor és futás közben. Labdavezetés közben cselezés. Dobócsel, indulócsel után labdavezetés.
9-12. évfolyam: Fokozódó lendületben, magasságban, távolságban csökkenő hibaszázalékkal végrehajtott technikai elemek. Új variációk a már megtanult technikákkal kisebb taktikai egységekbe ágyazottan.
7.1. Cselezések labdával megindulás előtt
Indulócsel
Az indulócsel az a sarkazó – kilépő mozdulat, amely a védő egyensúlyi helyzetének kibillentésére, annak megtévesztésére irányul. A technikai elemet csak megindulást megelőzően lehet végrehajtani, hiszen labdafelvétel után már céltalanná válik, mert a támadó játékos ekkor már nem indulhat el labdavezetéssel. A cselnek két formája van, a hosszú a és a rövid indulócsel. Mindkét cselezési típus megyegyezik a kosárlabdázásban használt labdás megindulások kar és lábmunkájával. A támadó játékos célja, hogy a csel hihető legyen (7.1.1. video, 7.1.3. video).
7.1.1. video
7.1.3. video
Dobócsel
A dobómozdulat imitálása, amellyel a védő elugrasztása, védő alapállásának megváltoztatása a cél. Az indulócseltől függetlenül megindulást megelőzően és megállást követően is lehet alkalmazni. A megállást követő dobócselek általában mellésarkazással, további elsarkazásos dobással párosulnak (7.1.2. video, 7.1.3. video).
7.1.2. video
7.2. Cselezések labdavezetés közben
Keresztátütés
A leggyakrabban használt, és a legkönnyebben tanítható cselezési formája a labdavezetés közben végzett cselezéseknek. Lényegében kézcserét jelent, azaz a labdavezető kéznek a hirtelen történő megváltoztatása, mely ritmus- és irányváltoztatással párosul (7.2.1. video).
Láb közötti átütés
A kézcserét láb közötti átütéssel hajtjuk végre. Akkor célszerű alkalmazni, ha a védő túl közel van a labdavezetőhöz. Technikájának kulcsa, hogy a tanuló már az átütés megkezdése előtt, fordítsa mindkét lábát a következő haladási irány felé. Mindkét láb maradjon a talajon, térdek legyenek enyhén hajlítva. A labdát a haladási irány felé, hátulról előre üsse le a két lába közé, majd másik kezével már várja a felpattanását. Általános hiba, hogy felemeli egyik lábát, vagy nem fordítja lábait. Oktatását célszerű álló helyben elkezdeni (7.2.1. video).
Hát mögötti átütés
A kézcserét hát mögötti átütéssel hajtjuk végre. Szintén közel helyezkedik el a védekező játékos. Az átütés keményen a talaj irányába történik, nem pedig leejtéssel, a labda alá nyúlással. A labdavezető kéznek a labda felett kell maradnia. Általános hiba a csípő előre tolása és a labda alá nyúlás. Oktatását célszerű álló helyben elkezdeni (7.2.1. video).
Hát mögötti áthúzás
A kézcserét hát mögötti áthúzással hajtjuk végre. Lendületesebb labdavezetés közben lehet használni. Egy kitámasztó mozdulatsor előzi meg. A tanuló súlypontja a sebességből adódóan magasabban van, mint a többi cselezés fajtánál. A kitámasztás után a labdát felülről, egy áthúzó mozdulattal kell a másik kéz felé ütni a talajra, ezzel egyidőben pedig a haladásii iránnyal ellentétes lábbal a test előtt keresztbe kell lépni (7.2.1. video).
Lefordulás
A kézcserét egy leforduló mozdulattal hajtjuk végre. Oktatása nagyon bonyolult, fejlett finom koordinációt igényel (7.2.1. video).
7.2.1. video
Elszakadó labdavezetés
Az elszakadó labdavezetéssel a védőt közelebb lehet csalogatni (az agresszív védekező játékostól el lehet távolodni), és egy gyors ritmus- és irányváltoztatással kontra mozgásban megverni. Általában a védő közelsége miatt, agresszív védekezésnél alkalmazzák. Az elszakadó labdavezetés akkor éri el a célját, ha valamely más cselezés, gyors irány- és ritmusváltoztatás követi (7.2.2. video).
7.2.2. video
A labdavezetés közben végzett cselezések oktatásának előfeltétele, hogy a tanuló már tanulta a domináns és a kevésbé domináns kezével is a labdavezetések helyes technikáját. Továbbá a tanuló tudjon labda nélkül és labdával is ritmus- és irányváltoztatásokat végrehajtani.
Gyakorlatok:
- Labdavezetések védővel
- 1:1 gyakorlatok (Lásd.: 10. fejezet)
Játékok a labdavezetésre:
Fogójátékok cselezéssel
Nehezíthetjük a menekülők mozgását azzal, hogy irányváltoztatást csak valamilyen cselezéssel hajthatnak végre. Hátránya, hogy nehéz követni az oktatónak mindenki mozgását.
Ki dob gyorsabban kosarat?
A játékot párban játsszák, mindkét félnél labda van. A játék lényege, hogy a kiinduló helyről, megadott kiindulási helyzetből gyorsabban kell a gyűrűig eljutni és kosarat dobni a másiknál. A versenyt indíthatja az oktató is, vagy meghatározhatjuk, hogy melyik oldal lesz a vezető, akinek indulására kezdődik a játék. Addig tart, míg valaki kosarat dob. A játék a reakció képességet és a gyorsasági képességet is nagyon jól fejleszti.
Betöréses gyakorlatok
Megindulás után egy, vagy több irányváltoztatással, cselezéssel kosárra dobás.
Bójás labdavezetések
A bóják irányváltoztatási pontokat (védőket) jelölnek. A kijelölt pályán labdavezetéssel kell végighaladni és a bójáknál a megadott módon cselezni.
Kígyózás cselezéssel
Annyiban különbözik a már bemutatott „kígyózás” nevű játéktól, hogy az irányváltoztatásokat olyan csellel kell mindenkinek végrehajtani, ahogy azt a vezető tette. A lényege az utánzás. A tanulóknak figyelniük kell egymást és a lehető leggyorsabban reagálni a vezető mozgására.
Tükörjáték
Párosával végezhető, a pár mindkét tagjánál van labda. Kijelölünk nekik egy területet (kör, négyzet, téglalap), amelyet két egyenlőre részre osztunk. A felező terület a tükör. A párok tagjai egymással szemben helyezkednek el a tükör két oldalán. A saját területén a kijelölt vezető labdavezetéseiket, ügyességi feladatokat, cselezéseket hajt végre, amelyeket a társának tükörképben utánoznia kell. A feladatot fordított tükörképpel is lehet játszani. Érdemes azonos technikai képzettségű tanulókat párba állítani.
Utánzó játék
Kijelölünk egy vezetőt és a követőjét. Mindketőnél van labda. A vezető labdavezetéssel, irányváltoztatásokkal, cselezésekkel halad az alapvonaltól a másik alapvonalig. A követő mögötte halad a köztük lévő távolságot tartva és másolja az előtte haladó mozgását. A társak egymás mellett is haladhatnak, vagy egymással szemben, azonban ekkor a követőnek hátrafelé kell haladnia. A kígyózáshoz hasonló játék, azonban itt a pároknak figyelemmel kell lenni a többi pár mozgására is.
7.3. Cselezések labda nélkül
Irányváltoztatás, ritmusváltoztatás: A kosárlabdázáshoz elengedhetetlen a mozgásgyorsaság magas színvonala. A labda nélküli cselezések lényegében az irányváltoztatások (7.3.1. video), a ritmusváltoztatások (7.3.2. video). A mozgásgyorsaság azonos a nemzetközi szaknyelvben használt „agility” képességgel. E képesség hátterében az ingerületvezetés, az ideg-izom kapcsolat és az izomműködés hatékonysága áll. Az agilitás egy ingerre adott válasz, az egész test gyors mozgása, mely irányváltoztatással, vagy ritmusváltoztatással megy végbe (Sheppard, 2006). A kosárlabdázásban a cél a védekező játékos megtévesztése, labda nélkül előnybe kerülés. Ez történhet testcsellel, elszakadással és befutással.
7.3.1. video
7.3.2. video
Oktatása: a játék minden formájában megjelenik, csakúgy, mint az ember természetes mozgásában.. Hatékonyságát azonban kifejezetten a mozgásgyorsaságot fejlesztő gyakorlatokkal lehet növelni.
Gyakorlatok:
Illinois teszt (Illinois Agility Run)
Szükséges eszközök: 8 db jelzőbója, mérőszalag.
7.3.1. ábra. Illinois teszt
A gyakorlat menete: négy bóját, téglalap alakban helyezünk el úgy, hogy egy 10x5 méteres területet alkossanak. Alapjai 5 m, míg oldalai 10 m hosszúak. Az alapvonal közepén (az 5 méteres vonal felén) négy bóját helyezünk el egy vonalban, egymástól egyenlő távolságra, a terület oldalával párhuzamosan. A feladat végrehajtási módja a következő (7.3.1. ábra): A tanuló egyenes vonalú futást végez a szemben lévő bójáig (2), majd visszafut az alapvonalig (3). Onnan a terület közepén elhelyezett összes bóját szlalomban megkerülve fut a 4-es, majd vissza a 3-as pontig. Miután visszatért az alapvonalhoz, a jobb felső sarokban lévő bójához fut (6), majd vissza a célba (7), ahol megérinti a bóját. A gyakorlat a bója megérintésekor ér véget.
T-teszt (T-Test)
Szükséges eszközök: 4 db jelzőbója, mérőszalag.
7.3.2. ábra. T-teszt
A gyakorlat menete (7.3.3. video): T alakzatban négy bóját helyezünk el a pályán. Közülük három bója egymástól 5 m távolságra van egymástól, míg a negyedik a középsőtől 10 m-re. A feladat végrehajtási módja a következő (7.3.2. ábra): A tanuló egyenes vonalon fut a 2-es bójáig, amelyet megérint. Oldalazással megkerüli a 3-as bóját, majd folytatja az oldalazást 4-es felé. A 4-est megkerülve oldalazva halad egészen a 2-es érintéséig. Innen hátrafele futással halad tovább a kiindulópontig (1), ahol a bója megérintésével fejezi be a feladatot.
7.3.3. video
10 méteres ingafutás (10 meter shuttle)
Szükséges eszközök: 2 db váltóbot, vagy jelzőbója, 2 db jelzőbója, mérőszalag.
7.3.3. ábra. 10 méteres ingafutás
A gyakorlat menete (7.3.4. video): két jelzőbóját helyezünk a talajra, 10 m távolságra egymástól Az egyik oldalra a két váltóbotot (jelzőbóját) teszünk. A tanuló a váltóbotokkal ellentétes oldalról indul. A feladat, hogy a két váltóbotot a lehető leggyorsabb futómozgással átvigye a 10 méterre lévő másik oldalra (7.3.3. ábra).
7.3.4. video
Cikk-cakk teszt (Zig Zag Test)
Szükséges eszközök: sík talaj felület, mérőszalag, 5 db jelzőbója.
7.3.4. ábra. Cikk-cakk teszt
A gyakorlat menete (7.3.5. video): a bójákat a 7.3.4. ábrán látható módon helyezzük el. A tanuló az 1-es ponttól fut előre, egyenes vonalon, majd megérinti a 2-es bóját. Irányváltoztatással halad tovább a középen elhelyezett 3-as bója felé, majd azt megkerülve tovább a 4-es bójáig. A 4-es érintését követően halad az 5-ös érintéséig, és a középső 3-as bóját felülről megkerülve vissza a kiindulási helyhez (1).
7.3.5. video
Négyzetfutás (Box Drill)
Szükséges eszközök: sík talaj felület, mérőszalag, 4 db jelzőbója.
7.3.5. ábra. Négyzetfutás
A gyakorlat menete (7.3.6. video): A bójákat négyzet alakban 10 méterre állítjuk fel egymástól. A gyakorlat megkezdése az egyik 1-es bójától indul, majd a tanuló egyenes vonalú futással halad a 2-es pontig, ezután oldalazva a 3-as bójáig, majd egyenes vonalon hátra és szintén egyenes vonalon vissza a kiinduló helyre, ahol a bóját megérinti (7.3.5. ábra).
7.3.6. video
« Előző fejezet | Tartalomjegyzék | Következő fejezet » |
Események
Jelenleg nincs aktuális esemény.