1.

1. Bevezetés

A labdajátékok széles palettáján több sportágban is megengedett a labdának a lábbal történő érintése. Ezek közül kiemelkedő népszerűségnek örvend a labdarúgás, amelyet nagyon sokan űznek a világon. Népszerűségének oka több tényezőre is visszavezethető, amelyek között fontossági sorrendet is állíthatnánk. Minden bizonnyal a rangsorban előkelő helyen szerepelne, hogy a labdarúgás technikai és taktikai elemei igen nagy változatosságot mutatnak, végrehajtásuk látványos és néhány esettől eltekintve, első ránézésre kivitelezésük is egyszerűnek mondható. Vannak azonban olyan technikai elemek is, amelyek végrehajtása még a profi játékosoknak is nagy kihívást jelent (pl.: levegőben történő ollózás, kanalazó becsúszó szerelés, kapáslövés, vetődés, stb.). Ezen indokok alapján a labdarúgás egy egészen új sportági csoportosításban joggal sorolható a látványsportok közé, aminek következtében kiemelt támogatásban részesül. Írásom elsősorban a technikai elemek bemutatására és oktatására fókuszál, nem feledkezve meg arról a fontos tényezőről, hogy a technikai elemek életszerű, ellenféllel szembeni, helyes alkalmazása vezet az egyes technikai elemek készségszintű végrehajtásához (Istvánfi 2006; Nádori 1995). Ez azt jelenti, hogy a technikai elemek a mérkőzéseken a legtöbb esetben valamilyen céllal kerülnek alkalmazásra, amelyet már a taktika részeként foghatunk fel. A tankönyvben főként azoknak a technikai elemeknek az ismertetésével és oktatásával foglalkozom, amelyek a kerettantervben is megjelennek. Ezeken kívül olyan technikai elemeket is ismertetek, amelyek oktatása nem szerepel a kerettantervben, de a labdarúgó diákolimpiák magasabb korosztályú mérkőzésein nagy valószínűséggel megjelennek (becsúszó szerelés, kanalazó becsúszó szerelés, fejelés vetődéssel, legördülés, lecsúszás, vetődés, diszkoszvetésszerű kidobás, horogdobás). A teljesség igénye nélkül néhány rávezető gyakorlatot és előkészítő játékot is bemutatok, amelyek elősegítik a tanulási folyamatot és nagymértékben hozzájárulnak a gazdaságosan kivitelezett technikai végrehajtáshoz. A leggyakoribb hibákra és a hibajavításuk módszereire is felhívom a figyelmet. A taktikai elemek bemutatására és oktatás módszertani kérdéseire nem tértem ki, de mindenképp meg kell említeni, hogy a leghatékonyabb az, ha a technikai elemeket valamilyen taktikai céllal egybekötve oktatjuk. A testnevelő tanároknak arra kell törekedni, hogy olyan testnevelés órákat tartsanak, ahol a technikai elemek végrehajtása közben minél többen részesülhetnek sikerélményben. Nem könnyű ez a feladat, hisz a tanulók eltérő előképzettséggel és különböző motivációs szándékkal vesznek részt a számukra kötelező testnevelés órákon. A labdarúgásban a legnagyobb sikerélményt a góllövés öröme okozza, ezért a gyakorlatokban olyan modellezett játékhelyzeteket kell kialakítani, amelyek vége kapura lövéssel fejeződik be. Figyelembe kell venni azonban, hogy a felső tagozatos tanulóknak az üres kapura történő kapura lövés nem jelent különösebb kihívást.

  Tartalomjegyzék Következő fejezet »