5.

5. A mezőnyjátékosok labdanélküli technikai elemeinek technikai leírása és oktatása

A labda nélküli technikai elemek fontosságával kapcsolatban eltérőek a vélemények a szakemberek körében. A vita tárgyát sokszor az képezi, hogy a labdarúgásban olyan játékosokra van-e szükség, akik rengeteget futnak, vagy olyanokra, akik kevesebbet mozognak, de kitűnő labdaérzékkel rendelkeznek és egy jó ütemben adott átadással vagy pontos lövéssel mérkőzéseket döntenek el. Álláspontom szerint egy jó játékosnak mindkét tulajdonsággal rendelkeznie kell, ezért az oktatás során mindegyikre hangsúlyt kell fektetni. A mérkőzésjáték közben a labdanélküli technikai elemek alkalmazása a legtöbb esetben valamely labdás technikai elemhez kapcsolódik. A játékszituációhoz illeszkedő labdanélküli mozgást, helyezkedést több tényező is befolyásolja. Ezek közül kiemelt jelentőséggel bír a labda helyzete, a csapattársak és az ellenfél helyezkedése. A megfelelő sebességben és ütemben végrehajtott tudatos labdanélküli mozgások megteremtik a labdás technikai elemek pontos kivitelezését. A labda nélküli technikai elemek túlzott gyakorlása csökkenti a tanulók motivációját, ezért ahol lehetőség van rá, érdemes ezeket a labdás technikai elemekkel együtt végeztetni. Az egyes technikai elemek oktatásánál mindig figyelembe kell venni az adott korosztály életkori sajátosságait. A tanári bemutatás vagy bemutattatás megkönnyíti és felgyorsítja a tanulási folyamatot. A labdarúgás labdanélküli technikai elemei közé soroljuk a futást, az irányváltoztatást, a megindulást, a megállást, a felugrást, a leérkezést, az esést és a labda nélküli testcseleket.

5.1. A labdarúgók futómozgásának és irányváltoztatásának technikai leírása és oktatása

A labdarúgók futómozgásának és irányváltoztatásának technikai leírása

A labdarúgó játékosok a futómozgására jellemző, hogy megpróbálják a súlypontjukat alacsonyan tartani, hogy bármely pillanatban hirtelen irányváltoztatásra legyenek képesek.

Felmérések bizonyítják, hogy a különböző posztokon játszó játékosok eltérő távolságokat futnak egy-egy mérkőzésen. Meg kell említeni, hogy nem a mennyiség, hanem a megtett résztávok sebessége a mérvadó. Jellemzően kisebb távolságú sprintekre kényszerülnek, amelyeknél nagyon fontos a reakciógyorsaság és gyors döntési képesség. A kisebb szögben végrehajtott irányváltoztatásoknál a támaszláb kitámasztása nem annyira hangsúlyos, mint a megállásnál.

A labdarúgók futómozgásának és irányváltoztatásának oktatása

A legtöbb esetben futóiskolai gyakorlatokkal javítjuk a futómozgás helyes kivitelezését. Meg kell azonban jegyeznem, hogy a végrehajtásban a futótechnika csiszolása nem olyan hangsúlyos, mint az atlétikában. Ennek ellenére fontosnak tartjuk, hogy a labdarúgók is helyes futótechnikával rendelkezzenek a harmonikus mozgás és a gazdaságos energiafelhasználás érdekében. Ezen indokok alapján mindenképp javaslom a futóiskolai gyakorlatok használatát. A pontos kivitelezés mellett a ritmusnak is nagy szerepe van, ezért célszerűnek tartom a koordinációs létra használatát, amely újszerű kihívást jelent a tanulók számára. Az irányváltoztatásokra egyenes vonalban előre és hátra, valamint oldalirányú kitérésekkel van lehetőség.

Néhány példa a futómozgás rávezető gyakorlataira

  • Dzsoggolásból átmenet futásba.
  • Dzsoggolás lassú haladás közben viszonylag magas lépésfrekvenciával.
  • Futás sarokemeléssel és magas térdemeléssel.
  • Futóiskolai gyakorlatok koordinációs létra felhasználásával.
  • Egylábú és páros lábú szökdelő gyakorlatok koordinációs létra felhasználásával.
  • Fokozó futások.

Néhány példa az irányváltoztatás rávezető gyakorlataira

  • Szlalom futások egyenes vonalban lerakott bóják megkerülésével.
  • Szlalom futások különböző alakzatban és távolságban lerakott bóják között.

Néhány példa a futómozgás és az irányváltoztatás előkészítő játékaira

  • Fogójátékok (fogyasztó fogó, félperces fogó, keresztező fogó, fekete - fehér, szalagszerző).
  • Váltóversenyek akadályok megkerülésével.

5.2. A labdarúgók megindulásának és megállásának technikai leírása és oktatása

A labdarúgók megindulásának és megállásának technikai leírása

A megindulásnál előfordulhat, hogy álló helyzetből kell a mozgást megindítani. Ilyenkor az első lépések lépéshossza rövid, majd fokozatosan növekszik. A játékhelyzetekből adódóan ezeket a rövid sprinteket néha irányváltoztatással és az ellenfél zavarása közben hajtják végre a játékosok. A megállással egybekötött irányváltoztatásnál először a test sebességét kell lelassítani, ami a test súlypontjának és a lépéshossz fokozatos csökkentésével érhető el. Ezután a támaszláb egy határozott mozdulattal kitámaszt, miközben a test súlypontja hátra kerül. Ezután a játékos eldönti a játékszituációhoz szükséges haladási irányt és ennek megfelelően megkezdi a futást.

A labdarúgók megindulásának és megállásának oktatása

A megindulás és a megállás oktatásánál a lépéshossz és a súlypont fokozatos emelését, illetve csökkentését kell hangsúlyozni. A tanári bemutatást vagy bemutattatást célszerű magyarázattal kiegészíteni. Az indulásokat mindig valamilyen jelre érdemes végrehajtani. Miután meggyőződtünk, hogy a megindulásnál a lépéshossz és a test súlypontjának fokozatos emelését jól hajtják végre a tanulók, rátérhetünk a megállással egybekötött irányváltoztatások gyakorlására. A versenyszerűen végrehajtott gyakorlatokat nagyobb motivációval hajtják végre a tanulók.

Néhány példa a megindulás és megállás előkészítő gyakorlataira és játékaira

  • Fogójátékok (fogyasztó fogó, félperces fogó, keresztező fogó, terpeszállás a ház, fészekfogó, fekete - fehér, szalagszerző, üsd a harmadikat, stb.).
  • Szlalom futások tárgyak megkerülésével egyenes vonalban.
  • Szlalom futások különböző alakzatban és távolságban lerakott bóják között.
  • Váltóversenyek akadályok megkerülésével.
  • Párban egymás mellett álló játékosok meghatározott jelre 180º-os fordulat után rövid sprintekkel versenyeznek egymással.
  • Párban egymás mellett mellső fekvőtámaszban elhelyezkedő játékosok meghatározott jelre 180º-os fordulat után rövid sprintekkel versenyeznek egymással.

5.3. A labdarúgók felugrásának, leérkezésének és esésének technikai leírása és oktatása

A labdarúgók felugrásának technikai leírása

A labdarúgó játékosok a magasabban érkező labdákat fejjel akkor tudják érinteni, ha a talajról felugranak. A megfelelő ütemben történő felugrás többéves gyakorlást igényel. A labda röppályájának folyamatos szemmel tartása közben el kell dönteni azt a pillanatot, amikor a legnagyobb a valószínűsége annak, hogy a levegőben találkozzanak a labdával. Az elrugaszkodást úgy kell időzíteni, hogy a labdát megfelelő időben tudja megfejelni a játékos. Az elrugaszkodásnál a térdet be kell hajlítani, majd erőteljes mozdulattal el kell rugaszkodni. Az elrugaszkodás történhet egy, illetve páros lábról, nekifutásból és helyből. Az elrugaszkodás fajtája a játékszituációtól függ. A karok és a láb lendítése nagyban befolyásolja a felugrás magasságát.

A labdarúgók leérkezésének technikai leírása

A felugrás után a leérkezésnél a játékosnak arra kell törekednie, hogy a talajra érkezés minél zökkenőmentesebb legyen. Az álló helyből és a nekifutásból végrehajtott felugrás utáni leérkezésben különbség figyelhető meg. A talajra érkezés történhet egy-, illetve páros lábra. A páros lábra történő érkezés egy stabilabb egyensúlyhelyzet kialakítását teszi lehetővé, amiből könnyebb a mozgásokat megindítani. A leérkezésnél a talp elülső részével kell érinteni a talajt, a térdet pedig fokozatos kell behajlítani.

A labdarúgók esésének technikai leírása

A levegőben történő párharcok miatt a játékosok gyakran instabil egyensúlyhelyzetbe kerülnek, amelynek az a következménye, hogy a talajra érkezés után elesnek. Nagyobb fokú egyensúlyvesztésnél az is előfordulhat, hogy a játékosnak a lendületét valamilyen gurulással kell a talajra érkezés után tovább vezetnie. A talajra érkezés sorrendje a talp, lábszár, a comb, majd a csípő. Nagyon fontos ilyenkor a karok tompító szerepe.

A labdarúgók felugrásának, leérkezésének és esésének oktatása

A felugrást a leérkezést és az esést célszerű olyan összetett gyakorlatokkal oktatni, amelyben egymás után következnek ezek az a technikai elemek. A felugrást és a leérkezést a fejelések oktatásánál részletezzük, ami már a labdás technikai elemek közé sorolható. A labdarúgáson belül az esések oktatása nem szerepel a kerettantervben, de a küzdősportokon belül foglalkoznak a témával.

5.4. A labdanélküli testcselek technikai leírása és oktatása

A labdanélküli testcselek technikai leírása

A labdanélküli cseleket a test különböző részeivel hajthatjuk végre, ezért testcseleknek is nevezzük. A testcselek alkalmával a megtévesztő mozdulatot úgy kell végrehajtani, hogy az ellenfél észlelhesse. A labdanélküli testcseleknél a test súlypontjának oldalirányú kitérését annyira kell szabályozni, hogy még az utána következő mozgást végre lehessen hajtani. A legtöbbször a megindulás alkalmával használják, de a futás közbeni irányváltoztatásnál is előszeretettel alkalmazzák a játékosok. Magyar György ennek alapján a labda nélküli cseleknek két fajtáját, az indulócselt és a futócselt különböztette meg (Magyar 1992). Az indulócseleket a felsőtest és valamelyik végtag imitált mozgásával hajtják végre. A futócselek a futás hirtelen iram- és irányváltoztatását, a hirtelen megindulást és a megállást jelentik.

A labdanélküli testcselek oktatása

A labdanélküli testcselek oktatását legjobban a különböző fogójátékok szolgálják. Ilyenkor a tanulók játékos formában tanulják meg „menekülés” közben a megtévesztő mozdulatokat.

A test súlypontjának különböző irányú kitérését és a kitérés mértékét a játékszituációnak megfelelően változtatják.

Néhány példa a labdanélküli testcselek oktatásának rávezető gyakorlataira

  • Futás közbeni feladatok különböző alakzatban letett tárgyak megkerülésével.
  • Viszonylag kis területen belül futás közben egymás érintés nélküli kerülgetése.
  • Váltott lábú szökdelés előre kijelölt akadályok érintésével hullámvonalban.

Néhány példa labdanélküli testcselek oktatásának előkészítő játékaira

  • Fogójátékok (fogyasztófogó, fogójáték házzal, szalagszerző, fehér-fekete, üsd a harmadikat, stb.).
  • Páros fogó oszlop, vagy bója körül.

A labdanélküli testcselek végrehajtása közben elkövetett hibák és a hibajavítás módszerei

  • A megtévesztő mozdulat annyira gyors, hogy az ellenfél nem tudja lereagálni.
    Ilyen esetben külön kell foglalkozni azzal, akinél ez a hiba gyakran fellelhető. Először lassan kell végrehajtania a megtévesztő mozdulatot és közben el kell magyarázni, hogy ennek a mozdulatnak a sebességét úgy kell végrehajtania, hogy ne legyen túlságosan lassú és gyors sem. Fel kell hívni a tanulók figyelmét, hogy az ellenfél reakcióihoz alkalmazkodva kell végrehajtania a testcselt.
  • A lassan végrehajtott megtévesztő mozdulatra az ellenfél nem reagál.
    A megtévesztő mozdulat párokban történő gyakoroltatása szerepcserével. Fel kell hívni a tanulók figyelmét, hogy az ellenfél reakcióihoz alkalmazkodva kell végrehajtania a testcselt.

« Előző fejezet Tartalomjegyzék Következő fejezet »