Bevezetés

A testnevelési és népi játékok alkalmazási lehetőségei az iskolai testnevelésben

A játék az ember tevékenységének sajátos formája, amely a társadalom fejlődésének minden szakaszában fontos szerepet tölt be. A gyermek fejlődése során legfontosabb tevékenységének tekintjük a játékot, hangsúlyozva az önállóságra, a kreativitásra, és az aktivitásra való törekvést.

A gyermekek egészséges életmódjának kialakításához, a fizikai felkészítéséhez, a harmonikus személyiségfejlesztés kialakításához szervesen illeszkednek a gyermekek testi nevelését szolgáló iskolai követelményrendszerek. A szabadidő hasznos és kellemes eltöltésén túl a rendszeres sportolás, a mozgásigény kialakítása mellett az ajánlott keretek között nyílik lehetőség az egészséges életmód megalapozására, továbbá elősegítheti a gyermek helyes emberi magatartásának, a viselkedés normáinak kialakítását, az egymás és a közösség iránt érzett felelősség érzésének erősítését, fejlesztését.

A játék képességfejlesztő hatásának hangsúlyozása mellett figyelmet kell fordítani a játékok személyiségfejlesztésében betöltött szerepére.

A testnevelő tanárképzés folyamatában kiváló lehetőség kínálkozik arra, hogy az iskolai és népi játékokat, valamint a tanárképzés szakmai programjában szereplő, kézilabdázás, röplabdázás, kosárlabdázás és a labdarúgás tananyagát egymással szoros kapcsolatba, az egymásra épülés lehetőségeit figyelembe véve adjuk át hallgatóinknak, a leendő kollégáknak.

A tantárgy megnevezése megváltozott, a népi játékok csoportja ismét előtérbe került a mindennapos testnevelés bevezetésével.

A jelenlegi tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyermekek játékkultúrája szegényes, egysíkú. Eltűntek a tradicionális gyermekjátékok, elfelejtődtek a népi játékok, a játékszemlélet a sportjátékok irányába vezet. Ez önmagában nem probléma a gyakorlat viszont az, hogy a sportjátékokat iskolai keretek között, a tanterv adta lehetőségeket figyelembe véve kell megtanítani. A játékban résztvevő gyerekek tevékenysége valóban játékká alakuljon. A gyerekek játszani szeretnének, elsősorban szabadidejükben, de testnevelés órán mindenképpen.

Az olvasó olyan játékokat ismerhet meg, amelyeknek eszközigénye minimális és a legkülönbözőbb összetételű közösségeknek, változó körülményekre, helyzetekre való tekintettel ajánl elfoglaltságot, testedzést, mozgást, hasznos időtöltést figyelembe véve a mindennapos testnevelést.

  Tartalomjegyzék Következő fejezet »