3.

3. Afrika

3.1. Egyiptian Stick Game- botos játék (6)

  • Játék jellege: ügyességi.
  • Játékosok száma: minimum 4-5 fő.
  • Eszköz: tornabot.
  • Játéktér: nem meghatározott.

Játék menete: A játékosok arckörben állnak fel egymással szemben, mellső középtartásban tartják a botot maguk előtt, jelre a botot el kell engedni és a mellettük állóét (jobbra vagy balra előre meghatározott irányba) elkapni, mielőtt leér a talajra. Akinek nem sikerül kiesik a játékból. A játékot az nyeri, aki a legtöbb botot tévesztés nélkül el tudja kapni.

Változatai: függőlegesen a talajra állított bot elkapása, úgy hogy a ne dőljön le a talajra, ennek nehezítése lehet, hogy az elkapást meghatározott módón kell elvégezni, tenyér támasszal, vagy valamelyik újjal, újbeggyel.

A játék játszható másmilyen sporteszközzel is, például labdákkal vagy babzsákokkal is.

3.2. Harc a szabadságért- változat-Algéria (8)

  • Játék jellege: csapatjáték.
  • Játékosok száma: minimum 10 fő.
  • Eszköz: labdák, kötelek, szalagok és egyéb veszélytelen kisebb eszközök.
  • Játéktér: minimum 20X 40 m-es terület, amely két részből áll egy 5x 5 méteres területből és egy körülötte lévő térből.

Játék menete: a játék két csapat vetélkedéséről szól, az egyik a táborlakók csapata a másik a táboron kívül élőké. A táborlakók egy 5x5 méteres területen belül helyezkednek el, de a tábori élethez szükséges kellékekért „élelmiszerekért” ki kell törni a táborból (a kellékeket a labdák, kötelek, szalagok és egyéb eszközök szemléltethetik), amelyeket a táboron kívüli területen, a játék megkezdése előtt, tetszőlegesen el kell helyezni. A kitörések alkalmával a táboron kívüliek kézérintéssel igyekeznek megfogni a táborlakókat. A megfogás alkalmával a táborlakók foglyokká válnak, ekkor egy 30-40 m-re lévő, kijelölt zónában kell elhelyezkedniük a táborlakóknak amelyet, nevezzünk el börtönnek. A játékban a foglyok is kiszabadíthatóak, ha valamelyik társuk (táborlakó) a táborból el tud jutni fogollyá válás nélkül a „börtönig”, és ott kézérintéssel kiszabadíthatják az előzőekben megfogott társaikat, akikkel együtt visszatérhetnek a táborban, de a börtön zónavonalát elhagyva a játékosok ismét megfoghatóvá válnak, és amennyiben megérintik őket a táboron kívül lakók ismét börtönbe kerülnek. A tábor és a börtön területén nem lehet megfogni a táborlakókat. A játékot legszerencsésebb időre játszani, majd a csapatok közötti helycserét végrehajtani. A játékot a megszerzett tárgyak összeszámolásával illetve a börtönbe jutottak számával is lehet értékelni.

3.3. Kavicsdobás (5)

  • Játék jellege: egyéni, ügyességi.
  • Játékosok száma: 6 vagy több fő.
  • Eszközök: kavicsok (vagy kisméretű labda), zsámoly, vagy egy olyan eszköz, amibe bele lehet dobni a kavicsokat (vagy kisméretű labdákat).
  • Játéktér: 4 méter hosszú szabad terület.

Játék menete: A zsámolyt felfelé fordítva letesszük, a talajra egy játékos 1 méteres távolságba mellé ül, vagy áll a többiek a felfordított zsámollyal szemben egyes oszlopban helyezkednek el, kb. 3 m távolságra. Minden játékos kezében van egy kavics (vagy kisméretű labda) az oszlopban álló játékosok megpróbálják a dobóeszközüket a felfelé fordított zsámolyba beledobni, de a cél mellett elhelyezkedő játékos ezt megpróbálja megakadályozni, úgy hogy a saját szerével eltalálja a másik játékos dobószerét. Ha a zsámoly mellett elhelyezkedő játékos eltalálja, a másik játékos eszközét beállhat az oszlopba, és akinek az eszközét eltalálták az helyezkedik el a zsámoly mellé.

Pontozás: aki beletalál, a zsámolyba egy pontot kap.

A játékban az nyer, aki az előre meghatározott dobások számából legtöbbet sikeresen végrehajt.

A mennyiben az oszlopban álló játékos hibázik, nem történik helycsere, ismét az oszlop végére áll és a következő körben újra próbálkozhat.

3.4. Négy tábornok- Nigeria (5)

  • Játék jellege: csapatjáték.
  • Játékosok száma: 28 vagy több
  • Eszköz: a csapat létszámával megegyező 4 féle színű jelölőszalag.
  • Játéktér: nem meghatározott.

Játék menete: a játékvezető kiválaszt négy tábornokot és mindegyik mellé kettő- kettő katonát. A katonák mindegyike kap egy szalagot, amely a csapat színét fogja jelképezni. A többi játékos tetszőlegesen elhelyezkedik a pályán. A játék megkezdését követően a katonák futni kezdenek és megpróbálnak minél több játékost megérinteni, a megfogott játékosok a megfogó katonák szalagszínének megfelelő tábornok mögé helyezkednek el. A játék addig tart, amíg minden jelöletlen játékost megfognak, az a csapat nyer, akinek a katonái több játékost megfognak.

A tábornokok elhelyezkedhetnek vonal alakzatban, vagy, egy négyszögnek a sarkain is. A tábornokok feladatai hogy felügyeljék a katonáikat, és a megfogott játékosok helyes tábornok mögé történő beállását.

3.5. Spearing the disc- lándzsadobás- változata- Ethiopia (5)

  • Játék jellege: csapatjáték.
  • Játékosok száma: 4-10 fő.
  • Eszköz: hullahopp karika, labda
  • Játéktér: nem meghatározott.

Játék menete:

  • A csapat: a karikát gurító csapat
  • B csapat a labdát birtokló csapat

2 fő esetén egymással szemben több játékosok esetén háromszögbe, négyszögbe… körben helyezkednek el a karikát birtokló játékosok, az „A” csapat. A „B” csapat játékosainak a feladata hogy meghatározott távolságról a karikán át kell dobni (nehezítve: gurítani, pattintani, különböző helyzetekből, távolságból) a labdát a szemben elhelyezkedő társnak. Minden gurításnál próbálkozni kell, a játékosok számától függően lehet lehetőséget adni, meghatározva a gurított karikák számát, célszerű több kísérlet engedélyezése, hogy a játékosok sikerélményhez jussanak. Az szabályosan átjuttatott labda pontot ér. A meghatározott próbálkozások után a csapatok eszközt és feladatot cserélnek. Az a csapat nyer, aki a játék végén több pontot ért el.

« Előző fejezet Tartalomjegyzék Következő fejezet »