TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0012
"Sporttudományi képzés fejlesztése
a Dunántúlon"
- -> Tananyagfejlesztés
- -> Mindennapos...
- -> Képességfejlesztő...
- -> 6.
6.
6. A gyakorlatvezetés módszertani szempontjai
A zenével kísért gimnasztikázást a legcélszerűbb nyitott vonalalakzatban oktatni, ahol a jobb helykihasználás és átláthatóság érdekében minden második sort sakktáblaszerűen léptessünk sorközökbe.
6.ábra
A csoport irányítása szempontjából fontos, hogy a vezényszavak, utasítások a megfelelő időben hangozzanak el, mert a résztvevőknek időre van szüksége az új gyakorlatra felkészülni, a váltásra reagálni. A gyakorlatok folyamatos végrehajtása közben tett megjegyzések az információközlésre irányulnak biztosítva ezzel a gyakorlat végrehajtás folyamatosságát és eredményességét. A zenés gimnasztikázás során használható vezetés-módszertani eszközöket Honfi (2011) alapján ismertetjük:
-
Az építkező,
folyamatos gyakorlatvezetési módszer során kevés alapformát tartalmazó, jól ismert és egyszerű mozgásszerkezettel bíró gyakorlatokat kapcsolunk össze.
Megindítunk egy egyszerű gyakorlatot, egyszerű, ismétlődő mozdulatokat kapcsolunk az alapgyakorlathoz, majd megfelelő ismétlés után mindig újabb
mozgásokat építünk hozzá és cserélünk le más mozgásokra. Az alapgyakorlatot kellő számú ismétlésszám, variáció és kombináció után megállás nélkül új
alapgyakorlatra cseréljük, és az „Átmenet! Rajta!” vezényszóval áttérünk a következő gyakorlatsorozatra. Igen gyakori ez az építkezés abban a formában
is, hogy először az egyik karral, majd a másik karral, majd mindkét karral, kar-láb gyakorlatokkal, kar - láb -törzs gyakorlatok fokozatos bevonásával
fokozzuk a terhelést.
Egy másik változata az „építkezésnek”, amikor egy előre megtervezett vázra, könnyen összekapcsolható kiinduló helyzetekre felépítjük a gyakorlatsort. A következő kiindulóhelyzetek sorrendje jó alapot nyújthat az „építkező” gyakorlatvezetési módszer alkalmazásához:- alapállás;
- terpeszállás, oldalsó középtartás;
- guggolótámasz;
- fekvőtámasz;
- hason fekvés;
- bal/jobb oldalfekvés,
- terpesz-hanyatt fekvés, magastartás;
- terpeszülés támasz hátul,
- térdelőtámasz;
- térdelés, mellső középtartás;
- bal/jobb guggolótámasz, jobb/bal láb hátul,
- jobb guggolótámasz, bal láb hátul.
- Az állandó visszatérő gyakorlatokkal történő gyakorlatvezetési módszer (folyamatos gyakorlatvezetés átmeneti gyakorlattal) alkalmazása során, minden új gyakorlat közlése és elrendelése előtt, a könnyebb átmenet érdekében egy egyszerű, és visszatérő gyakorlatot alkalmazunk. Pl. „Helyben futás! Indulj”! „A következő gyakorlat terpeszállásban törzsdöntés előre és törzsemelés kiinduló helyzetbe”, „Új gyakorlat!”!, a megfelelő ismétlésszám után, „Visszatérő gyakorlat rajta”! vagy „Átmeneti gyakorlat! Rajta!”. Szóban közlés helyett egyszerű tapssal is jelezhetjük a visszatérő gyakorlatra való átváltás pillanatát. A visszatérő gyakorlat domináns hatása fokozhatja vagy csökkentheti a gyakorlatsorozat által kiváltott összterhelést, ezáltal nemcsak a folyamatos végrehajtást könnyítheti, hanem funkcionális szerepet is betölthet.
- Kövesd a tanárt/edzőt vezetési módszer alkalmazása egy előzetesen megkoreografált és megtanult gyakorlatláncot feltételez a gyakorlatvezető részéről. A végrehajtás folyamatossága biztosítása érdekében a gyakorlatok ismétlésszámát jól kiszámíthatóvá és könnyen követhetővé kell tenni a résztvevők számára. A folyamatos végrehajtás közben a tempó és ritmus megtartásával a gyakorlatvezetőnek előre közölnie kell a várható irányváltoztatásokat és az alapgyakorlatokhoz kapcsolódó variációkat. A színes és élvezetes gyakorlatvezetés, a folyamatos tempódiktálás mellett folyamatos kommunikációt is igényel a gyakorlatvezető részéről. Ez a gyakorlatvezetési módszer nagy felkészültséget és sok gyakorlást igényel.
« Előző fejezet | Tartalomjegyzék | Következő fejezet » |
Események
Jelenleg nincs aktuális esemény.