TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0012
"Sporttudományi képzés fejlesztése
a Dunántúlon"
- -> Tananyagfejlesztés
- -> Sportjátékok...
- -> Labdarúgás
- -> 3.
3.
3. A labdarúgás megjelenése a tantervekben
A testnevelő tanárok munkájuk során a különböző típusú tanterveknek (NAT, központi előíró tanterv, kerettanterv, helyi tanterv) útmutatásai alapján tervezhetik meg, hogy a labdarúgás technikai és taktikai elemei közül melyeket oktatják az egyes évfolyamokon. Az alsó tagozatban a labdarúgás technikai és taktikai elemeinek oktatását a játékosság, a sikerélmény és az örömteli mozgás jellemzi. A felső tagozatban a már megtanult technikai és taktikai elemek mellett az újak is látótérbe kerülnek, a régieket pedig egyre nehezebb körülmények között gyakorolják. Ez azt jelenti, hogy a jól begyakorolt, viszonylag egyforma szituációkra épített gyakorlatokban megnövekszik az intenzitás. A gimnáziumban a már megtanult technikai és taktikai elemeket pontos végrehajtásán van a hangsúly. A technika finomítását szolgálják a mérkőzésszituációkhoz hasonló modellezett gyakorlatok. A támadásvezetési gyakorlatokban kezdetben több a támadó, mint a védő. A későbbiekben a támadók és védők száma kiegyenlítődik. A legnehezebb helyzetben a támadók akkor vannak, ha létszámuk kevesebb, mint a védőké. Először passzív, majd aktív védővel végeztetjük a gyakorlatokat. A legnagyobb fejlődési lehetőséget maga a kétkapus mérkőzésjáték jelenti. A játék elején és a játék közben is érdemes taktikai megkötéseket adni, ami a technikai kivitelezésre is hatással van. Adjunk lehetőséget arra is, hogy a tanulók szabadon, mindenféle megkötés nélkül játszhassanak és alkalmazzák kreativitásukat.
Az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma) rendeletben található kerettantervekben 2 éves bontásban jelenítik meg az egyes tematikai egységeket, fejlesztési célokat, nevelési - fejlesztési célokat, ismereteket, fejlesztési követelményeket és az órakereteket. A labdarúgással kapcsolatban a következő technikai és taktikai elemek és előkészítő kisjátékok találhatók:
1-2. osztály
Rúgások, labdaátvételek lábbal:
- Álló és guruló labda rúgása álló helyzetből, lassú mozgásból szabadon, társhoz és célra. Labdakontroll és labdavezetéses gyakorlatok a lábfej különböző
- részeivel tértárgyak vagy társak között, helyben és járás közben, meghatározott irányú útvonalakon.
- Guruló labda megállítása talppal és belsővel. Játékos passzgyakorlatok falhoz és társhoz.
- Rúgások célra különböző távolságra és magasságban. Rúgó feladatok kézből és pattanásból.
- 2-3 vagy több játékos együttműködése különböző alakzatokban az átadások irányának megváltoztatásával.
Kis létszámú, játékos hely-, helyzetváltoztató és manipulatív feladatmegoldások:
- Támadó és védekező szerepek kisjátékok közben.
- A játékszabályok fokozatos bevezetése a játéktevékenység során.
Sportjáték-előkészítő (kis)játékok:
A létszámfölényes és a létszámazonos helyzetek megoldása.
Labdarúgás:
A kispályás labdarúgás szabályainak alkalmazása 1:4 felállási formában, rombusz alakzatban. Kapura rúgások (kapus nélkül).
3-4. osztály
Rúgások, labdaátvételek lábbal:
- Labdás koordinációs gyakorlatok labdavezetéssel különböző alakzatokban.
- Labdavezetés- és labdakontroll-gyakorlatok váltakozó sebességgel és irányban társak között mindkét lábbal. „Dekázás” mindkét lábbal.
- Belső csüd, teljes csüd és külső csüd használata feladatmegoldásoknál.
- Rúgások a lábfej különböző részeivel helyből és mozgásból. Játékos passzgyakorlatok.
- Kézből rúgásfeladatok meghatározott célra és távolságra „dropból” is próbálkozva.
Sportjáték-előkészítő (kis)játékok:
- Játék létszámazonos (1:1, 2:2, 3:3, 4:4) és létszámfölényes (2:1, 3:1, 4:1, 4:2) helyzetekben.
- Kis létszámú cicajátékok. Játék egyszerűsített szabályokkal. Az egyszerű védő és a támadó helyzetek felismerése. Az emberfogásos és a területvédekezés megkülönböztetése.
Labdarúgás:
- Rúgások kapura és társhoz belsővel, belső csüddel, teljes csüddel.
- Labdaátvételek, labdakontroll-gyakorlatok, lövő- és testcselek nehezedő feltételek mellett.
- A kispályás labdarúgás szabályainak alkalmazása 1:4 felállási formában, rombusz alakzatban. Területnyitás a támadásban és területszűkítés a védekezésben.
- A kapusok szerepe a védekezésben és a támadásban.
5-6. osztály
Labdás technikai gyakorlatok:
- Játékos labdás feladatok 2-3-4 vagy több játékos együttműködésével, négyszög, téglalap vagy rombusz alakzatban az átadások irányának megváltoztatásával.
- Labdahúzogatás és labdagörgetés haladás közben, majd fordulatokkal is.
- Labdavezetések külső és belső csüddel, mindkét lábbal, különböző alakzatban.
- Rúgások belső csüddel, teljes csüddel, külső csüddel, állított, majd mozgó labdával.
- Rúgások belső csüddel, teljes csüddel, külső csüddel a futással megegyező irányból, oldalról és szemből érkező labdával.
- Átadások (passzolások) és átvételek mindkét lábbal.
- Átadások laposan és ívelten mozgás közben, növekvő távolságra irányváltoztatással.
- Labdalevételek talppal, belsővel, csüddel, combbal és mellel.
- Levegőből érkező labda átvétele belsővel.
- Fejelés előre, oldalra, különböző irányból érkező labdával.
- Alapszerelés, megelőző szerelés és a labdaátvétel megakadályozása.
- Egyszerű cselek és a partdobás.
Taktikai gyakorlatok:
- Párharcok az 1:1 elleni játékban, a labdaszerzés és a szabályos szerelés a játékban.
- Szabadulás emberfogásból elfutással és testcsellel.
- Támadásból védekezésbe való visszarendeződés.
- Kisjátékok: 2:1, 3:1, 4:2, 5:2 alkalmazása egy és két udvarra.
- A területvédekezés és a felállási formák a kispályás játékban.
Kapusmunka:
- A kapus alaphelyzete. Guruló, félmagas és magas ívelt labdák elfogása.
- Kigurítás, kidobás, kirúgás állított és lepattintott labdával.
Játékok, versengések:
- A technikai és a taktikai feladatok megoldását előkészítő, valamint a begyakorlást segítő játékok és játékos feladatmegoldások. Cserefutball 3 - 4 fős csapatokkal. A 2:1 elleni játék gyakorlása.
- Részvétel az iskolai kispályás labdarúgó bajnokságban.
7-8. osztály
Labdás technikai gyakorlatok:
- Labdavezetések mindkét lábbal, külső és belső csüddel, különböző alakzatban. Labdahúzogatás és labdagörgetés haladás közben fordulatokkal.
- Átadások (passzolások) és átvételek mindkét lábbal.
- Átadások laposan mozgás közben, ívelten növekvő távolságra, irányváltoztatással.
- Átvételek ívelt labdával.
- Labdalevételek talppal, belsővel, külső csüddel, combbal és mellel.
- Levegőből érkező labda átvétele belsővel és toppolással.
- Rúgások belső csüddel, teljes csüddel és külső csüddel, állított és mozgó labdából.
- Különböző irányból érkező (oldalról, szemből, a nekifutás irányából) labda megrúgása belső csüddel, teljes csüddel és külső csüddel. Dekázás haladással és irányváltoztatással.
- Dekázás csoportosan csak lábbal, csak fejjel.
- Fejelés előre, oldalra és különböző irányból érkező labdával. Fejelés felugrással.
- Cselezés testcsellel, labdavezetésből labda elhúzása oldalra, labdaátvétel testcsellel.
- Átadócsel, rúgócsel rálépéssel és hátra húzással.
- Szerelés, alapszerelés, megelőző szerelés és a labdaátvétel megakadályozása.
- Helyezkedés a támadó és a kapu közé, a labda elrúgása.
- Egyéb feladatok: a partdobás szabályos végrehajtása.
Kapusmunka:
Guruló- és ívelt labda megfogása, kigurítása, kidobása, kirúgása állított és lepattintott labdával. A kapus helyezkedése, az erős lövések megfogása és lábbal védése.
Taktikai gyakorlatok:
- Gyors támadásba felfejlődés és visszarendeződés.
- „Poszt” vagy „udvaros” gyakorlás. Helyezkedés, emberfogás poszt szerint.
- Támadásban a védőtől való elszakadás, üres helyre helyezkedés.
- Váltás a védekezésben (embert, területet).
- A támadások súlypontjának változtatása rövid és hosszú átadásokkal.
- A 4:2 elleni játék gyakorlása.
Játékok, versengések:
- A labdarúgás játékelemeinek elsajátítását és rögzítését segítő játékos feladatok, testnevelési játékok. A cserefoci, a lábtenisz és a vonalfoci meghatározott szabályokkal.
- A 2:1 elleni játék gyakorlása.
- Labdavezető, dekázó, célba rúgó és fejelő versenyek egyénileg és csoportosan.
- Részvétel kispályás labdarúgó mérkőzéseken és kispályás bajnokságokon.
9-10. osztály
A megtanult technikai-taktikai elemek alkalmazása játékszituációban ellenféllel szemben.
A technikai elemek végrehajtása csökkenő hibaszázalékkal:
- A labdás koordináció minőségi fejlesztése.
- Labdakezelések mozgás közben irányváltoztatással.
- Rövid és hosszú átadások különböző mértani alakzatokban, talajon vagy levegőben.
- Átadások, átvételek mélységi és szélességi játékhelyzetek kialakításával.
- Induló-, futó-, átadási és lövőcselek védővel szemben.
- Fejelések technikái levegőből, társnak vagy kapura.
Taktikai elemek a variációk növelésével és a végrehajtási minőség emelésével:
- Különböző posztok betöltése: kapus, védő, középpályás és támadó.
- Rombuszban 4 játékos feladatmegoldása mélységben és szélességben folyamatos helycserékkel.
11-12. osztály
Technikai elemek tökéletesítése, alkalmazása:
- A tanult elemek összetett variációkban alkalmazott megoldásai csökkenő hibaszázalékkal, labdakezelési cselekvés biztonsággal, eredményes befejezésekkel.
- Pozícióváltások szélességben és mélységben zavaró ellenféllel szemben is.
- Felívelések és beadások, letámadás és visszatámadás.
- Pontos cselezések és szerelések alkalmazása a játékban.
- Változatos kapura lövések, ívelések és rúgások alkalmazása a labda céltudatos irányításával. Fejelések különböző fajtái dobott vagy rúgott labdából.
- A szögletrúgás és a bedobás eredményes technikája.
- A büntetőrúgás gyakorlása.
- Gólszerzés különféle testrésszel a szabályok betartása mellett.
Taktikai továbbfejlesztés:
- A területvédekezésben szerzett tapasztalatok és megoldások bővítése.
- A szoros és követő emberfogás gyakorlása kisebb és nagyobb egységekben.
- Védelmi rendszerek ismerete és gyakorlása.
- Támadási variációk felépítése a különböző védekezési formák ellen.
- Csapatrészeken belüli koordinált együttműködés, és csapatrészek összjátékának megvalósítása a kötött játékfolyamatok és ötletjáték során.
Jól érzékelhető, hogy a technikai elemek megtanulása után kerül sor a taktikai elemek gyakorlására. Ez annak köszönhető, hogy vannak olyan taktikai elemek, amelyek végrehajtása csak akkor lehetséges, ha a tanulók egy minimális szintű technikai tudással rendelkeznek.
« Előző fejezet | Tartalomjegyzék | Következő fejezet » |
Események
Jelenleg nincs aktuális esemény.