5.4-10.

5.4. TESTNEVELÉSI JÁTÉKOK AZ ALAPÉRINTÉSEKKEL

Ha megismerték a tanulók a két alapérintést, valamint a nyitás kapcsán az egykezes ütő érintést, akkor sok testnevelési játékot módosíthatunk úgy, hogy a röplabdás technikákat játékos formában, de versenyhelyzetben gyakorolni tudják. Néhány ilyen játékot sorolunk fel Rétsági (2005) nyomán, de természetesen további variációk is lehetségesek.

  • Kidobó játékoknál a dobás helyett felső ütőérintés, vagy az alkarral védett dobás nem számít hibának.
  • Váltóversenyeknél az alapérintések használata.
  • Tűzharcban csak az szabadulhat, aki a fogolytáborba átívelt labdát alkar-, vagy kosárérintéssel fej fölé játssza és elkapja.
  • Szabadulás a labdától játék nyitásokkal.
  • Méta játék felső, vagy alsó nyitással.
  • Labdahajsza kosárérintéssel.
  • Vadászlabda kosárérintéses összjátékkal a vadászok közt.

5.5. A NYITÁSFOGADÁS

A nyitások fogadása megakadályozza, hogy az ellenfél a labdamenet megkezdésekor azonnal ponthoz jusson, de nem elégedhetünk meg ennyivel, mert ez egyben saját csapatunk támadásának előkészítésében az első lépés. A feladó játékoshoz pontosan, ívelten kell a labdát eljuttatni, így hozva őt kedvező helyzetbe. A kezdők a nyitásfogadással optimális esetben ívelten a háló közepéhez irányítják a labdát.

5.5.1. A nyitásfogadás technikája, oktatása

A nyitásokat a már megtanult két alaptechnikával, az alkar- és a kosárérintéssel fogadják a tanulók, csak egy módosult helyzetben, mert a labda messziről érkezik, továbbítani pedig a hálóhoz közelre kell. Eredményességét taktikai tanácsokkal javíthatjuk, ezekre a taktikai alapelvek című fejezetben térünk ki.

A nyitásfogadást a nyitásokkal párhuzamosan oktatjuk, mert a fogadás feltételezi az előtte megtörtént nyitást. Fontos hangsúlyozni, hogy nem csak alkarérintéssel történhet, a kosárérintés is gyakori módja. A nyitásfogadás tanításának gyakorlatai maguk a nyitásfogadások, ezért oktatásukkal kapcsolatosan nem feladatokat sorolunk fel, hanem a feladatok kialakításának szempontjait.

  • A nyitások, és a fogadás gyakori hibái miatt a kezdőknél sokszor nem alakul ki labdamenet, ami a játékot unalmassá teszi, és a fizikai terhelés is nagyon kismértékű lesz. Ennek elkerülése végett eleinte külön gyakoroltassuk a nyitást és a nyitásfogadást, és a játékban csak akkor alkalmazzuk, ha már biztonsággal tudják a tanulók végrehajtani. Addig helyettesíthető úgy, hogy a tanár dobja be a kezdő labdát, vagy a gyerekek alsó vagy felső egykezes dobással kezdik a labdamenetet.
  • Először háló nélkül, majd hálónál gyakorolják a nyitásfogadást.
  • Először kisebb távolságról, majd messzebbről érkező nyitást fogadjanak.
  • Gyakoroltassuk mindkét alapérintéssel külön-külön, majd egyben is. Igyekezzünk olyan labdákat is nyitni (dobni) a tanulókra, amelyeknél a választott érintés nem teljesen egyértelmű, csak a labda érkezése előtt közvetlenül tudják eldönteni, hogy melyiket alkalmazzák. A nyitásfogadási hibák sokszor a megfelelő érintés kiválasztásának hibájából adódnak, ezért magát a döntést is gyakorolni kell!
  • Tudatosítsuk, hogy a nyitásfogadás nem álló játékelem, a labdáért mozogni kell!
  • Az utánlépéses mozgásokat (előre, oldalt, hátra) gyakoroltassuk labda nélkül, alaphelyzetben – a közelre érkező labdát így célszerű megközelíteni.
  • Fogadás előtt kérhető előzetes lábmozgás (enyhe taposás) a túlzottan statikus helyzet elkerülésére.
  • A térd enyhe hajlítását, a törzs előre döntését ellenőrizzük és javítsuk folyamatosan.
  • Az intenzívebb gyakorlás miatt eleinte kedvezőek a páros gyakorlatok – egyik tanuló nyit, másik fogadja. Ilyenkor a fogadás nem bejátszás, hanem fej fölé játszás, de a labdakontroll szintje így is látható
  • Hármas csoportokban már a hálóhoz való bejátszás is gyakorolható.
  • Falhoz való bejátszásokkal tudatosítható, hogy a hálótól messzebbre történő bejátszás kisebb hiba, mint a hálón túlra, mert előbbiért tud a feladó mozogni. (A fal miatt azonban a nyitás közelebbről érkezik ilyenkor.)
  • A nyitásfogadást kössük össze más játékelemmel is, például fogadás után befutás a hálóhoz, felugrás, és a kapott labda átütése.
  • Több tanuló párban, hármasával is fogadjon, mert a fogadások egyik legnehezebb része időben eldönteni, hogy ki fogadja a két ember közé érkező labdákat. Ehhez összhang kell, amit csak együtt lehet kialakítani.

5.5.2. Nyitásfogadás hibái, javításuk

  • A hibák egy része az alaptechnikák hibájából adódik, azt kell javítani.
  • Gyakori hiba a túlzott statikuság, ami a rossz testhelyzetből (súly a sarkakon, térd nyújtva), vagy a pszichés beállítódáson alapul.
  • A labda nem elég ívelt, lapos – a tanuló előrehajol alkarérintésnél, vagy nem is szándékozik ívelten adni, mert nem érti, hogy arra van szükség, úgy gondolja elég, ha pontosan passzol.
  • Hálón túlra játszás – túlzott kar- és lábmunka, a labdába kapás tompítás helyett erős nyitásnál, a képességeknél nagyobb pontosságra törekvés (pont a hálóhoz szeretné bejátszani a tanuló).
  • Egyenesen, a hálóra merőlegesen bejátszás – nincs befordulás a célpont felé lábbal, testtel.
  • A labda leesik – a tanulók a másikra várnak, vagy túl statikusak, vagy rosszul helyezkednek. Fogadás gyakorlása mozgásból, illetve kettesével fejlesztő lehet.
  • A tanulók összefutnak – az ügyesebb, mozgékonyabb tanulók hajlamosak a többi fogadó zónájába is behatolni. Ez még eredményes fogadás esetén is gond lehet, mert a másik tanulót kiveszik a játékból. Határozzuk meg a zónákat – az ügyesebb tanuló kaphat nagyobb zónát, de a másik zónájába nem hatolhat be!

5.5.3. Játék 3:3 ellen nyitással

Az alapérintések, valamint a nyitás és nyitásfogadás elsajátítása után a tanulók 3:3 elleni igazi röplabda játékot játszhatnak, természetesen kicsinyített pályán. A játék során kialakulnak a röplabdázásra jellemző technikai elemek kapcsolódásai – nyitás, fogadás-bejátszás, feladás, támadás (kosár-, vagy légi kosárérintés), ismételt bejátszás. A tanulók szerepköre változik labdameneten belül, majd a forgással is.

Utánlépés előre-hátra - videó


44. videó: Utánlépés előre-hátra

Utánlépés előre-hátra és oldalra - videó


45. videó: Utánlépés előre-hátra és oldalra

5.6. A FELADÁS

A feladás lényege, hogy játékostársunkat minél kedvezőbb támadási pozícióba hozzuk. A hálóhoz közel (de nem túl közel), magasan végrehajtott támadások hatékonyabbak lehetnek a távolabbi, alacsonyabbról indított támadásoknál. A feladással szabályozzuk a labda hálótól való távolságát, és a labda ívét, a támadás ritmusát. Kezdőknél a pontos labdatovábbítás a fő cél, versenyröplabdában már a támadási kombinációkon keresztül az ellenfél sáncvédekezésének megtévesztésére is törekszik a feladó játékos.

Ahogy sokfajta támadás, úgy több féle feladás is létezik. Jelen keretek között csak az alapfeladással, vagyis a háló egyik széléhez, az antenna közelébe nagy ívben történő labdatovábbítással foglalkozunk. A feladást általában kosárérintéssel, máskor alkarérintéssel hajtja végre a feladó játékos. Kezdőknél a feladó pozíciót jelent, nem posztot, mert még nincs szakosodás. Később kijelölhető két, majd magasabb szinten egy feladó játékos, de az alapfeladást minden tanulónak tanítjuk.

5.6.1. A feladás technikája

A feladás nem más, mint egy pontosan végrehajtott kosárérintés, esetenként alkarérintés. Specialitását az jelenti, hogy a háló közelébe kell irányítanunk a labdát, illetve háló közelében történik maga az érintés. Amennyiben hálótól kimozogva kell végrehajtani, akkor a befordulásra kell hangsúlyosan odafigyelni, ha pedig a hálóhoz közel hajtják végre, akkor a labda saját térfélen tartására kell ügyelni – ennek érdekében alapálláskor a hálóhoz közelebbi láb van előrébb.

21-22. kép: Feladás technikája

5.6.2. A feladás oktatása

  1. Tanulók végezzenek saját maguknak feldobott labdával kosár-, és alkarérintést a hálóhoz közel, vállvonallal arra merőlegesen állva, fej fölé.
  2. Az 1. gyakorlatot végezzék falnál is.
  3. Az 1. és 2. gyakorlatot végezzék társtól kapott ívelt labdával.
  4. Az 1. és a 2. gyakorlatot végezzék tőlük 4-5 m-re lévő társhoz.
  5. Kiinduló pozíció a háló mellett valamelyik oldalvonalnál. A tanuló társa a térfél közepéről magasan beíveli (dobja, kosárérintéssel, vagy alkarérintéssel adja) a labdát pontosan a hálóhoz, középre. A tanuló befut, majd kosárérintéssel továbbítja a labdát a túloldali oldalvonal mellett, a hálónál álló másik társához.
  6. Az 5. feladat, de befutás után a játékos befordul, és oda továbbítja a labdát, ahonnan érkezett.
  7. Egy tanuló a hálónál elől, középen foglal helyet, a többiek két oszlopban labdával a kézben sorakoznak a két oldalvonalon a 3 m-es vonalnál. Az első labdás tanuló beíveli a labdát a feladónak, aki az antennához nagy ívben feladja neki, majd a feladott labdát légi kosárérintéssel továbbítja a háló felett (utána elmegy a labdájáért, és visszaáll az ellenkező oldali oszlop végére). A feladó közben megfordul, és a másik oldali oszlop első játékosától beívelt labdát feladja neki az antennához. A gyakorlat folyamatosan végezhető, a hálóhoz közelebbi láb legyen elől!
  8. A feladó a pálya különböző részeiből íveli a labdát a társának az antennához.
  9. A 8. feladat, de a tanuló a hálótól indul, és a társától kapott ívelt labdát adja fel kifutás, majd befordulás után az antennához.
  10. A tanuló elől, középen áll a hálónál, társai egyes oszlopban az oldalvonalon, a 3 m-es vonal mögött. Bejátsszák neki a labdát ívelten, ő feladja, a társ pedig légi kosárérintéssel átadja a túloldalra, majd a gyakorlat ismétlődik a következő tanulóval. Később támadó érintéssel (egykezes ejtés, ütés) is végezhető.

A feladás oktatási feladatai komplexek, leggyakrabban a bejátszással és a támadással együtt gyakoroltatjuk. A helyből történő gyakorlás mellett a befutásból, és a kifutásból történő feladást is gyakoroltassuk, mert játék közben ez nagyon gyakori. A feladó folyamatos cseréje a tanulási szakaszban nem szerencsés, egy tanuló sokszor egymás után végezze el a feladást, csak utána cseréljük. Gyakorolják a tanulók a feladást alkarérintéssel is. Kiegészítő, illetve előkészítő feladatként célba ívelések (pl. kosárlabda gyűrű) alkalmazhatóak.

5.6.3. A feladás hibái, javításuk

  • Sok hiba az alaptechnika hibáiból adódik, ilyenkor javítani kell az alapérintések végrehajtását (pl.: nem megfelelő érintőfelület).
  • A tanuló nem megy a labdáért, hanem várja – tudatosítani kell, hogy a bejátszás sokszor nem pontos, a feladónak igazodnia kell a labdához. Be- és kifutásos feladások gyakoroltatása szükséges.
  • A labda nem a hálóhoz megy, hanem vissza a mezőnybe – a tanuló nem fordult be a célirányba.
  • A labda átszáll az ellentérfélre – háló közeli feladásnál nincs meg a kezek szinkronja, vagy a hálóhoz közelebbi láb nincs előrébb, kifutásos feladás esetén a tanuló beforduláskor túlforog. Feladás falnál – az átszállást érzékeli a tanuló, mert a labda a falnak ütközik.
  • A labda nem megy ki az antennáig, a feladó majdnem fej fölé játssza – az érintés helye túlságosan fej fölött van, vagy a karok mozgásának iránya függőlegeshez közeli, a labdát alulról üti meg (nem oldalról-alulról).
  • A labda túl lapos, nem ívelt – a feladó nem helyezkedik a labda alá, vagy a labdát túlságosan oldalról üti meg.
  • A feladó nem éri el a bejátszást – ez nyilván lehet a bejátszás hibája is, de ha elérhető labda esik le, akkor valószínűleg a feladó túl későn indult el érte, vagy nem jól helyezkedett a kezdő pozícióban (pl. nem lépett be középre, ezért a túloldali labdákat nem érheti el).
Feladás elfordulással hálónál - videó


46. videó: Feladás elfordulással hálónál

Lábhelyzet feladásnál - videó


47. videó: Lábhelyzet feladásnál

Feladás hálótól kifutással - videó


48. videó: Feladás hálótól kifutással

5.7. TÁMADÁSOK

A támadás célja a pontszerzés, vagy közvetlenül, vagy az ellenfél hibára késztetése révén. A taktikai lehetőségek számát, illetve a hatékonyságot növeli, ha a támadást ideális pozícióból hajtja végre a játékos, ami a feladóval közös, összehangolt támadásszervezés révén jöhet létre. A támadás két alapvető formája a leütés, és az ejtés. A leütés helye, ritmusa változó, de könyvünkben csak a leütés alaptechnikájával, a szélre érkező nagy ívű labda leütésével foglalkozunk. A további technikák a versenysport keretei között elsajátíthatóak, az iskolai testnevelésben kevés lehetőség mutatkozik rá, de az alap ütéstechnika jól megalapozza a további ütésfajtákat is.

5.7.1. Az alapütés technikája

Az ütés a röplabda bonyolult technikai eleme, Garamvölgyi (1995) könyvében tíz oldalon keresztül elemzi csak az alapütés mozzanatait. Az alábbiakban a végrehajtás fő mozzanatait foglaltuk össze.

  1. Megközelítés. Távolabbi labda esetén futómozgással történik, majd az utolsó három lépés speciális. Az utolsó három lépésből az első az igazodó lépés – hossza és iránya változó, a labdához való pillanatnyi viszony határozza meg, jobb kezes ütő bal lábbal teszi meg ezt a lépést. (Ez a lépés egyben sebességet is ad, a nagyobb, de még koordinációval és izomerővel kontrollálható sebesség nagyobb felugrást eredményez.) Az utolsó két lépés – jobb lábas hosszabb, és bal lábas rövidebb - majdnem egy beszökkenés, a két láb kis időkülönbséggel ér talajt. A jobb lábas szökkenő lépés közben a karok hátralendülnek. A bal lábas lépés lezárja a mozgást, a lábak a súlypont elé kerülnek, a vízszintes lendületet megfogják, közben a térd erősen behajlik, a karok lendülnek előrefelé.
    A lendületszerzés iránya optimális esetben nem merőleges a hálóra, hanem szöget zár be vele. Ha a kezdő játékos, aki az ütőválla felől kapja a feladást, a feladó irányába közelíti mega a hálót, az nagyban segíti a kitámasztás helyes kivitelezését. Ehhez a játékosnak a lendületszerzés előtt a feladótól el kell távolodnia.
  2. Kitámasztás és felugrás. A lendületszerzés végén a lábak a kitámasztás helyzetébe kerülnek. A jobb láb keményen, sarokkal, a bal puhábban fog talajt. Kitámasztáskor a lábfejek befelé csámpáznak, egymással 45 fokos szöget zárnak be úgy, hogy a bal lábfej a megközelítés irányára merőleges! Ez egyrészt a vízszintes lendület megfogása miatt fontos, másrészt az ütő testtel a feladó és az érkező labda irányába fordul. Elugráskor a térdek, majd a boka dinamikus nyújtása történik, miközben a karok előre felfelé lendülnek – segítik a felugrást, és felkészítik a kart az ütéshez. Kulcsfontosságú a felugrás helye – felugrás iránya – labda helyzete és várható megütési helye tényezők összehangolása. (Az ütés az ütő előtt történjen!)
  3. Repülés. A karok együtt lendülnek előre felfelé fejmagasságig, utána a bal kar egyensúlyoz, a jobb kézzel ellentétes mozgást végez.
  4. A labda megütése. A labdát az ütő maga előtt, és lehetőleg minél magasabban kell érintse, a labda hátsó-felső részén. Az ütés a kéz, a kar, a váll és a törzs koordinált mozgásából adódóan jön létre. Az ütés erejét az ütőkar sebessége határozza meg, tehát robbanékony, gyors, dinamikus erőre van szükség az erős ütéshez.
  5. A talajfogás. A sérülések, illetve a szabálytalanság elkerülése (átlépés), valamint a minél gyorsabb rendeződés, az újbóli játékba avatkozás lehetőségének visszanyerése a célja.

5.7.2. Az alapütés oktatása

  1. A tanulók pattogtassák a labdát tenyérrel ütve, csuklójukat tartsák feszesen (nyitásból már ismert).
  2. Mutassuk meg, majd csináltassuk az ütőmozdulatot helyben, labda nélkül.
  3. A tanulók álljanak a fallal szembe, labdával a kézben. Alacsonyan, majd egyre magasabban tartott labdát üssenek ütőmozdulattal a földre – a labda a földről a falra pattan, majd vissza a tanulóhoz. A visszapattanó labdát játsszák meg valamelyik alapérintéssel.
  4. A 3. gyakorlat, de a labdát dobják fel.
  5. A 3. gyakorlat folyamatosan, a visszapattanó labda újbóli megütésével (falazás). A labdát magasan üssék a tanulók! A gyakorlat versenyszerűen is végrehajtható – egyik tanuló megcsinálja a leütést, a másiknak a falról visszapattanó labdát fej fölé kell játszani.
  6. Ütőmozdulat gyakorlása a hálónál, állványról (pad, szekrénytető) – tartott labdából, önmaguknak feldobott labdából, társ által az állványon álló tanuló keze alá kosárérintéssel adott labdából. Az állványt a hálótól kissé messzebb együk, hogy a tanulók maguk előtt üssék a labdát. A labdát lefelé, a földre kell ütni, és ütés után a kezet meg kell állítani, nem érhet a háló tetejéhez.
  7. Nekifutás és kitámasztás, majd felugrás megtanítása részekre, lépésekre bontva labda nélkül – kitámasztás helyzetének beállítása, felugrás kitámasztás helyzetéből, utolsó lépés + kitámasztás + felugrás, utolsó két lépés + kitámasztás + felugrás, utolsó három lépés + kitámasztás + felugrás. A teljesen összerakott mozgást először szabadon (akár haladással), majd vonalnál, hálónál, végül falnál is gyakoroltassuk.
  8. Teniszlabda ledobása a háló felett, megközelítés, kitámasztás és felugrás a tanult módon.
  9. Tartott labda megütése hálónál (társ szemben, a hálótúloldalán, emelvényre állva alulról tartja a labdát).
  10. Tanár által tartott labda kiütése kézből – háló nélkül, majd hálónál, a tanár emelvényen áll.
  11. Tanár által szemből (a háló túloldaláról) dobott, majd feladott labda megütése hálónál.
  12. A 11. gyakorlat, de a tanár oldalról dobja a labdát.
  13. Társ által feladott labda megütése hálónál.
  14. Ütés kosárérintéses bejátszás és feladás után szabadon, majd társnak, vagy célterületre.

5.7.3. Az alapütés hibái, javításuk

  • A megközelítés iránya nem jó – törekedjünk a szemből történő megközelítés helyett az ütőváll irányában enyhén rézsútos megközelítést alkalmazni, így könnyebb az igazodás, és a helyes végrehajtás.
  • Nem jó a befutás és a felugrás ritmusa – a labdával a felugrás legmagasabb pontján kell találkozni. Elkapásokkal, leütés nélkül kell újra gyakoroltatni, vagy légi kosárérintéssel.
  • A tanuló túl hamar fut be – várnia kell a labdára -, vagy túl későn fut be, így az leesik előtte.
  • A tanuló leengedi a könyökét, ezért hálóba üti a labdát – ütőmozdulat iskolázása, a könyök felütése a tanár által gyakorlat közben (csak helyben végzett gyakorlatnál.)
  • A tanuló nem a labda tetejét üti, így az felfelé száll – túl kicsi az ütőtávolság, a tanuló rászalad a labdára. Határozzuk meg, rajzoljuk be a felugrás helyét a hálótól távolabb, ütőtávra.
  • A labda oldalirányba out-ra száll – a tanuló nem a labda közepét üti, vagy nem forog a pálya irányába törzsből, vagy túlforog.
  • A labda az alapvonalon túl out-ra száll – a tanuló a labda alját üti meg, nem a tetejét.
  • A tanuló nem találja el a labdát, vagy nem tudja elég erősen ütni, ha a kitámasztáskor elmarad a feladó felé fordulás.
  • A tanuló átesik a túloldalra – nem megfelelő a kitámasztás (nincs elfordulás, vagy nem elég mély a térdhajlítás).
  • Túl hosszú a kitámasztás – a tanuló nem dinamikusan ugrik fel, így a felugrás kicsi lesz. A labdával való találkozást lehet így késleltetni, ha elsiette a lendületszerzést.

5.7.4. Az egykezes ejtő érintés technikája, oktatása, hibajavítása

Az egykezes ejtő érintés esetén a játékos az ütőérintés helyett egykezes kosárérintéshez hasonló érintést használ, de ilyenkor a kosárforma nem feltétlenül alakul ki. A strandröplabdázás hivatalos játékszabályaiban tiltott érintésként tartják számon, itt az ’open-handed tip’ kifejezést használják erre az érintésre - a ’tip’ valaminek a hegyét jelenti, ebben az esetben az ujjakét. Cseles támadás befejezési mód, ha a védők ütést várnak, akkor az üres területre kis ívben áttett labda váratlanul érheti őket.

Kényszerejtés akkor alkalmaz a játékos, ha megütni nem tudná a labdát, ilyenkor azonban a védőket nem éri váratlanul. Igazán hatékony akkor lesz az ejtés, ha technikai kivitelezése az utolsó pillanatig megegyezik a leütésével, csak az ütőmozdulat végén a játékos kosarat formál, így továbbítja a labdát.

Oktatása ennek megfelelően két részből áll, amit az eddigi oktatási anyag már tartalmazott – az egykezes kosárérintés, valamint a leütés megtanítása. Két dolgot érdemes hangsúlyozni, külön gyakorolni:

  1. Az ütéssel azonos mozgássor fenntartása minél későbbig.
  2. Az ejtés tudatos célzása – ezt az ellentérfélre átnézéssel gyakoroltathatjuk (pl.: mutatunk egy számot a mozdulatsor közben, amit a tanulóknak meg kell mondani), majd célpontot, célterületet jelölünk ki, illetve a védekező társat, társakat kell a labdával elkerülni.

Gyakori hiba a könyök leejtése, ami az ejtési szándékot hamar megmutatja, illetve a túl nagy ívű ejtés.

A hatékony támadások a feladó és az ütő játékos közti együttműködés magas szintjét követelik meg. Ahogy a nyitásfogadónak a nyitáshoz, a feladónak pedig a bejátszáshoz, úgy az ütőnek a feladáshoz kell alkalmazkodni. Elsődleges cél természetesen, hogy a támadó pontos feladást kapjon, de tudatosítani kell a tanulókban, hogy az igazodás az ütő feladata. Karch Kiraly (1990) ezt így fogalmazza meg: „Hitting – go for it!”, vagyis Ütés – menj érte (a labdáért)! 25

5.7.5. Játék 4:4 ellen a támadások bekapcsolásával

A feladás és a támadóérintések tanítása után a 4:4 elleni játékban a csapatok már szinte komplett játékot játszanak, csak kisebb pályán, ugyanakkor a labdaérintések száma több, mint a 6:6 elleni játékban, ami mind a gyakorlás, mind a motiváció szempontjából jó. A négy játékosból három első soros, a hátsó középső a hátsó soros. Természetesen a kisebb létszámú játékokra is vissza lehet térni, ha van rá hely és lehetőség, a leütést akár a 2:2 elleni játékban is alkalmazhatják a tanulók, bár a pálya kisebb mérete miatt ilyenkor könnyebb out-ot ütni.

Leütés oldalnézet - videó


49. videó: Leütés oldalnézet

Leütés mozgássora - videó


50. videó: Leütés mozgássora

Leütés elölnézetből - videó


51. videó: Leütés elölnézetből

Leütés lábmunka - videó


52. videó: Leütés lábmunka

Leütés légmunka - videó


53. videó: Leütés légmunka

Ütőmozdulat előkészítése - feldobás, ütés helye - videó


54. videó: Ütőmozdulat előkészítése - feldobás, ütés helye

Falra ütés - fej fölé játszás párban - videó


55. videó: Falra ütés - fej fölé játszás párban

Falazás folyamatosan - videó


56. videó: Falazás folyamatosan

5.8. A SÁNCOLÁS

A sáncolás a csapatvédekezés első vonala, a három első sorköteles játékos próbálkozása, hogy az ellenfél erős támadásait megszűrje. Sáncolással pont szerezhető, amennyiben a sáncról az ellentérfélre pattan a labda, de sikeres lehet akkor is, ha közvetlenül nem szereznek vele pontot, hanem a sáncolók megpattintják a labdát, ami lelassítja a támadást, így a mezőnyvédőknek több idejük marad reagálni. A sáncnak nem feltétlenül szándéka a labdába beleérni, néha az is elegendő, ha egy területet véd, aminek következtében a mezőnyvédekezés a sánchoz igazodva hatékonyabb lehet. A közvetlenül az ellentérfélre visszasáncolt labda nemcsak hasznos, hanem egyben látványos eleme is a versenyszerű röplabdának. Pszichés vonatkozása is sokszor jelentős lehet, mert a sáncoló önbizalmát növelheti, a támadójátékost elbizonytalaníthatja.

5.8.1. A sáncolás technikája

A sánc lehet egyes, vagy csoportos is, utóbbi nagyobb területet képes védeni. A sáncoló játékosok fizikai adottságaitól sok függ, az érintő magasságuk és a súlypontemelkedésük együttesen meghatározza, hogy milyen magasan, és milyen gyorsan tudják végrehajtani a sáncolást. Ennek függvényében a sánc célja, és a sánc technikája is változik. Sáncvédekezéskor elsődlegesen két dologra kell figyelni – jó helyen, és jó időben ugorjon a sáncoló játékos. A jó hely azt jelenti, hogy a hálónak azon a részén, ahol a labda várhatóan áthalad. Kezdő játékosok esetén, ahol az ütők még nem forgatják a labdát különböző irányokba, a sáncoló a labdával szembe helyezkedjen el. A jó ritmus, a megfelelő ütemben történő felugrás pedig azt jelenti, hogy a sánc akkor a legrendezettebb (zárt, lefelé irányul), és akkor van a legmagasabban, amikor a labdával találkozik. Az ütemérzéknek tehát jelentős szerepe van a sáncolás folyamatában, elsajátításában az szokott nehézséget okozni, hogy a széleken végrehajtott (lassú) támadásoknál nem a támadó játékossal egy ütemben kell felugrani, hanem nagyjából egy ütemmel később. A gyors támadások sáncolásakor viszont megegyező ütemű felugrás szükséges ahhoz, hogy esélye legyen a sáncolónak a labdával való találkozásra.

  • Egyes sáncolás. Magasabb játékosok kisebb térdhajlításból, a hálóval szemben, a hálóhoz közel kezdik meg a felugrást, karjukkal csak könyökből lendítenek. A háló fölé érve kézfejüket, esetleg alkarjukat is áttolják a szintszalag felett, a kézfejek lefelé, a pálya közepe felé néznek. Alacsonyabb játékosok a hálótól messzebb indulnak a sáncoláshoz, kitámasztáskor oldalirányba fordulnak, mély térdhajlítással, teljes karlendülettel ugranak fel, majd a levegőben szembe fordulnak a hálóval. A háló felett lévő két kézfejüket zárják, vagy a háló alatt lévő kézfejüket feszes csuklóval felfelé tartják (cél a labda megpattintása).
    A labda követése egyes sáncnál kisebb távolságra, oldalirányú utánlépéssel történik.
  • Csoportos sáncolás. Kezdőknél ez két embert jelent, versenysportban lehet három is. Az egyes sánctól annyiban tér el, hogy a két sáncoló felugrási ritmusát össze kell hangolni, valamint felugrásuk helyét úgy kell megválasztani, hogy a háló felett zárt falat alkothasson a kezük, karjuk. A sáncolás helyéhez közelebbi sáncoló – jellemzően a szélső játékos – határozza meg a sáncolás helyét, mellé zár a mozgó – jellemzően a középső – játékos.
    A középső sánc oldalra zárása optimális esetben hármas lépésritmusban történik – az első lépést a haladási irányba eső lábbal kell megtenni, a második lépést a sáncolás helyéhez igazítani, a harmadikra pedig a hálóval szembe fordulva lezárni a mozgást, a haladást.

23-26. kép: Sáncolás technikája

5.8.2. A sáncolás oktatása

  1. Felugrások, ritmusgyakorlatok a hálónál labda nélkül.
  2. A kéz, és a kar helyes tartásának megmutatása, kipróbálása labda nélkül, majd a tanár, vagy társ által a sáncfelületre nyomott labdával talajon.
  3. A 2. gyakorlat háló felett emelvényen.
  4. Tartott labda sáncolása helyben, majd oldallépés után hálónál, vagy bordásfalnál (feltett labda) – a gyakorlat sorozatban végezhető: sánc, oldallépés, sánc, oldallépés, stb.
  5. Labdaátadások a háló felett páros kézzel társnak.
  6. Labda ledobása háló felett páros kézzel a talajra.
  7. Társ által szemből pontosan dobott labda visszasáncolása.
  8. Sáncolás leütéssel szemben előre meghatározott helyen.
  9. Sáncolás leütéssel szemben változó helyen.
  10. Csoportos sánc vonalnál, majd hálónál, labda nélkül.
  11. Csoportos sánc tartott labdára.
  12. Csoportos sánc társ, vagy tanár által a túloldalról dobott labdára.
  13. Csoportos sánc leütéssel szemben előre meghatározott helyen.
  14. Csoportos sánc leütéssel szemben előre meg nem határozott oldalán a pályának – a középső sáncoló csak a feladás után tudja meg, hogy merre induljon.

5.8.3. A sáncolás hibái, javításuk

  • Ritmushiba – a felugrás korai, vagy túl későn történik.
  • A kézfejek, karok nem zárnak eléggé, ezért a labdát átütik közöttük.
  • Az oldalvonal felől lévő karok, kézfejek nem a pálya közepe felé néznek, ezért a labda out-ra pattan róluk.
  • A tanuló átesik a túloldalra – nem jó a felugrás (nagyjából az elrugaszkodás helyére kell érkezni).
  • A tanuló beleér a háló felső szintszalagjába – nem jól méri fel a hálótól való távolságot.
  • A tanuló karja, és a háló között a labda a saját térfélen esik le – túl messze történik a felugrás a hálótól, ami miatt túl távol vannak a karok a hálótól, nem nyúlnak át a háló fölött.
  • Csoportos sáncnál az egyéni sánchibákon felüli hiba lehet: a két sáncoló nem zár össze, köztük a labda átfér; a két sáncoló összeütközik, egymás lábára lép; a sáncolók nem egy ritmusban ugranak.

A hibákat a megfelelő oktatási feladat újbóli gyakorlásával lehet javítani. A jó csoportos sánchoz először az egyéni sáncot kell megtanulni!

Egyes sánc karlendítéssel - videó


57. videó: Egyes sánc karlendítéssel

5.9. A MEZŐNYVÉDEKEZÉS TECHNIKAI ELEMEI – GURULÁSOK ÉS VETŐDÉSEK

Tanításuk komoly előkészítést, elsajátításuk bátorságot igényel. A játékban a többi technikai elemhez viszonyítva ritkábban kerül sor az alkalmazásukra, de látványosak, ezért a változatosság kedvéért az ügyesebb, bátrabb tanulóknak érdemes megtanítani. Olyan labdák megjátszására alkalmazzuk ezeket a technikai elemeket, amelyeket lábon történő igazodással már nem lehet elérni. Az ellenfél által kivitelezett támadások látványos gurulással, vagy vetődéssel való mentése, majd továbbjátszása komolyan befolyásolhatja egy csapat egységét, pszichéjét.

Guruláskor a játékos az utolsó lépéssel hosszan kilép, a kilépő lábát mélyen hajlítja, a másik lába teljesen kinyúlik. A játékos a kilépő lábbal azonos oldali karjával messzire kinyúl, majd a talaj közeléből kanálérintéssel, vagy alkarral felüti a labdát. Végül a combján, csípőjén, oldalán és vállán átgördül, majd minél gyorsabban próbál újra alaphelyzetbe kerülni. Oldalra kilépésnél az átgördülés inkább háton történik. Gurulás közben kosárérintés is végezhető, ezt az előkészítő játékosok a pontatlan bejátszások pontos feladása miatt szokták alkalmazni. A gurulás oktatásánál külön tanítjuk a kilépést és a guruló mozgást labda nélkül, majd a kettőt összekötve, de előzőleg jó rávezető gyakorlatok a guruló átfordulások előre, és hátra. Ezek után talajra helyezett labda felkapásával, majd guruló labda felkapásával végeztetjük a teljes mozdulatsort, míg végül dobott labdára is. Gyakoroltassuk mindkét irányba, és előrefelé is! Gyakori hibák: olyan labdáért is gurul a játékos, amit elérhetne futással, igazodással; a gurulást túl magasról végzi, nem elég mély a kilépő lábon a térdhajlítás; a labdát nem üti felfelé, hanem dobja a tanuló egykezes alsó dobással; a gurulás ’döcögős’, nem gördül a tanuló; gurulás után lassú a felállás.

Vetődéskor „a játékos alaphelyzetből, vagy futásból – fokozatosan süllyesztve súlypontját – egyik lábáról elrugaszkodik, majd szinte vízszintes helyzetben repül előre. Az elrugaszkodással együtt mindkét karját előrelendíti, és a levegőben alkarral, vagy a kar bármelyik részével a labda alsó részét érinti, üti felfelé.” 26 Ezután a törzse mellett a két tenyerét lerakja, könyökhajlítással az esést tompítja, miközben csúszik előrefelé –mellkasát közben homorítja, álla emelt. Az elrugaszkodás oldalirányú is lehet, érintés egy karral, utána a játékos befordul a mellkasára. A vetődések oktatásának jó előkészítése a gyors hasra fekvés és felállás szőnyegen, talajon, illetve a kézállásból ereszkedés hason fekvésbe homorítással. Először szőnyegen végeztessük, labda nélkül – térdelésből dőlés, guggolásból dőlés. Talajon – labdával dőlés térdelésből hason fekvésbe, labda feldobása kétkezes alsó dobással; ugyanezt végezheti a tanuló guggolásból is; ugyanezeket a gyakorlatokat csináltassuk talajról felkapott labdával; fekvőtámaszból a kezeiről elrugaszkodva kapja fel a labdát a tanuló, majd kezeire érkezve engedje le magát hason fekvésbe; társ által gurított labda felkapása guggolásból előrevetődve, érkezés hason fekvésbe; dobott labdára vetődés helyből, majd mozgásból, igazodással. Gyakori hibák: súlypont süllyesztése elmarad (kötél kifeszítésével kikényszeríthető); a tanuló nem homorít, ezért leüti az állát, térdét; nincs elrugaszkodás, csak dőlés; a tanuló egykezes alsóval dobja fel a labdát.

Gurulás - videó


58. videó: Gurulás

Vetődés - videó


59. videó: Vetődés

Vetődés labdával - videó


60. videó: Vetődés labdával

5.10. JÁTÉK 6:6 ELLEN

Az összes játékszituációra megtanítottunk legalább egy technikai elemet, így kialakulhat a teljes röplabda játék, amit a versenyszabályok szerint hat-hat játékos játszik egymás ellen. Ismerve sportágunk jellegét, nehézségi szintjét, azt javasoljuk, hogy testnevelési órakeretek közt adjunk a 6:6 elleni játék közben kiegészítő feladatokat, különben a kellő intenzitás elmarad. Diáksportköri, vagy egyesületi edzéseken elsajátítható a röplabdázás olyan szinten, hogy a 6:6 elleni játék megterhelő, és élvezetes legyen, de testnevelés óra keretei között csak nagy türelemmel, és sok időráfordítással érhető el ugyanez. Már a 3:3 elleni játék is tartalmazhat minden tanult elemet, és 2:2 ellen is érvényesülhet a röplabda játék alapvető jellege, ezért érdemes többször ilyen módon játszatni a tanulókat. Így két-háromszor több labdaérintés, és ennyivel több mozgás juthat egy-egy gyerekre, és a hasonló képességű tanulók egy csoportba rakásával a játék izgalma is meglesz. Első reakciónk persze lehetne az, hogy mégis a 6:6 elleni röplabda az ’igazi’, és így ebből kimaradnak a gyerekek, de gondoljunk bele a következőkbe:

  • Hány gyerek megy végig az iskolarendszeren úgy, hogy egyszer sem játszik nagypályán labdarúgást, füvön, 11:11 ellen? A kisfiúk mégis imádják a focit, sokan később egész életük folyamán összejárnak játszani.
  • A strandröplabda is teljes értékű olimpiai sportág, ahol a csapatlétszám két fő!

6:6 elleni játéknál az intenzitás növelésére, illetve a játék kialakítására javasolható néhány módszer.

  • Kössük ki a kötelezően három labdaérintést csapatonként.
  • Minden ellentérfélre történő átadás után a csapat forogjon, vagy az első és hátsó sorkötelesek cseréljenek helyet – a három kötelező érintést csapatonként ennél a játéknál alkalmazni kell! A forgás történhet ritkábban, csak jelre, például egy kinevezett kapitány bekiabálására is.
  • Játsszunk folyamatos játékot a nyitás, és a nyitásfogadás kiiktatásával! A tanár irányítottan dobja be a labdát oldalról, ívelten és pontosan, a fogadó tanuló nevét hangosan kimondva. Innen a játék megy, amíg valamelyik csapat nem hibázik. A rontott labdát a tanulóknak a legrövidebb úton el kell távolítaniuk a térfelükről úgy, hogy az ellenfél térfelére ne kerüljön, és a saját térfelükre se pattanjon vissza (kigurítják óvatosan, vagy kidobják a tanárnak, segítőként dolgozó társuknak, stb.). A tanár közben újabb labdát dob be a másik térfélre. A játék folyamatosan játszható, amíg a labdák el nem fogynak.
    Ennek a játéknak számos előnye van – könnyen elindul a labdamenet; az egyébként kimaradó tanulót is be tudja vonni a tanár; a játék folyamatos, így intenzívebb, nagyobb játékélményt ad. A balesetveszély azonban fegyelmezetlenség esetén fokozott, erre fel kell hívni a figyelmet, mert a ’kósza labdák’ balesetet okozhatnak (pl.: labdára ugrás).
  • A folyamatos, és a forgásos játék vegyíthető, így már hosszan tartó, nagyfokú koncentrációt igényel!
« Előző fejezet Tartalomjegyzék Következő fejezet »